NA24.no

Foto: Holm, Morten

Varsler store jobbkutt

Sist oppdatert:
Morselskapet til Gilde og Prior tjener ikke penger. Nå skal staben slankes.

Det går mot magrere tider for morselskapet til Gilde og Prior.

NA24 - din næringslivsavis

Nortura fikk et årsresultat på 126 millioner kroner før etterbetaling og skatt av en omsetning på 15,8 milliarder kroner. Det er en halvering av årsresultatet fra året før, og en økning i omsetningen på 788 millioner kroner sammenlignet med året før.

Gjør grep
Den svake utviklingen gjør at konsernet nå varsler at det står foran betydelig omorganisering. Dette kan berøre mange arbeidsplasser.

- Nortura skal inspirere til alle tiders mat i de tusen hjem, og være en ledende og spennende aktør innen kjøtt og egg. Men det krever en nødvendig lønnsomhet for å gi oss muskler til å utvikle oss til det merkevarehuset vi skal være. Derfor gjør vi nå grep på kort og lang sikt for å bedre inntjeningen, sier konsernsjef Geir Olav Opheim i en melding.

Kan berøre 850 personer
Han sier videre at Nortura har ledig slakte- og foredlingskapasitet og dessuten at dagens bygninger og maskiner trenger sårt vedlikehold og nyinvesteringer.

- Vi må innse at vi ikke lenger kan ha en fabrikkstruktur med 41 fabrikker. Utredninger pågår, og kan berøre så mange som 850 medarbeidere, sier konsernsjefen.

Tjener ikke penger
Selskapet skriver at råvarepriser, personal,- og transportkostnader økte raskere enn de klarte å ta ut i prisøkning i markedet. Resultatet ble derfor 119 millioner kroner svakere enn fjoråret.

- Resultatet som legges fram for 2007 er allikevel ikke tilfredsstillende når vi ikke tjener penger. Konsernet må etablere tungt fokus på drift og gjennomføre planlagte utviklings- og strukturtiltak for å få lønnsomhet. Dette er nødvendig for å være i en konkurransesituasjon som stadig blir hardere, sier styreleder Harald Mork i Nortura.

Mager vekst
Varemerkene Gilde og Prior hadde i 2007 en salgsvekst på henholdvis 5 og 18 prosent.

- Gilde og Prior står sterkt hos forbrukerne og vi har satt nye salgsrekorder. Det er tydelig at magre og sunne produkter er i støtet. Nortura er offensiv med lansering av 88 nye produkter i løpet av fjoråret, sier styrelederen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere