NA24.no

Julestunt i New York for å få folk til å kjøpe billetter til showet the Radio City Christmas Spectacular. Sportsmannen avbildet er Lawrence Tynes fra det amerikanske fotballaget New York Giants.
Julestunt i New York for å få folk til å kjøpe billetter til showet the Radio City Christmas Spectacular. Sportsmannen avbildet er Lawrence Tynes fra det amerikanske fotballaget New York Giants. Foto: Emmanuel Dunand (Scanpix)

Venter en elendig jul

Sist oppdatert:
Detaljhandelsindustrien må bruke kreativ markedsføring om de skal gjøre det godt.

Julen er høysesong for detaljhandelsbransjen, og er en tid der alt fra elektronikkselskaper til leketøysbutikker tjener mye mer enn ellers i året.

NA24 - din næringslivsavis

Allerede har selskapene begynt å tenke på hvordan de skal få flest mulig av sine produkter under juletrær, men det ser imidlertid ut til at årets julefeiring vil bli elendig for bransjen i et historisk perspektiv, i hvert fall i USA.

Spår elendig salg
Julen 2008 ble også elendig for detaljindustrien, som samlet solgte om lag 2,3 prosent mindre enn året før. Ikke siden slutten av 1960-årene hadde bransjen opplevd en så dårlig jul, ifølge The New York Times.

Denne julen ventes å bli like dårlig som den forrige, med ingen endring i salget fra 2008. Det er undersøkelser gjort av analysebyrået Nielsen og konsulent- og revisjonskjempen Deloitte som spår den flate utviklingen.

Likevel er det mange i bransjen som nå trekker et lettelsens sukk.

- Vet hvor de står
- I det minste vet de nå hvor de står, sier Stephanie Rosenbloom, NY Times detaljhandelskorrespondent, i et intervju på avisens hjemmeside.

Ettersom finanskrisen for alvor begynte å sette inn i andre halvdel av 2008 var det mange i bransjen som følte seg hjelpeløse, og usikre på hvor ille det skulle bli. Nå er det bred enighet om at salget stort sett har nådd bunnen.

Blir hjemme
Alle typer varer gjør det heller ikke like dårlig om dagen. Nielsen-undersøkelsen som kom ut på onsdag viser at folk tilbringer mer tid og penger hjemme. Kategorier som kjøkkentøy, tilbehør til badet, småelektronikk, DVD-er, samt alkohol og tobakk fra billige utsalgssteder gjør det bra.

(saken fortsetter under bildet)

De seneste offisielle tallene fra amerikansk detaljhandel fra USAs handelsdepartementet omhandler august og viser at detaljhandelen steg med 2,7 prosent. Hvis det volatile bilsalget holdes utenom steg detaljhandelen med 1,1 prosent i august. Tallene legges ut i midten av den påfølgende måneden.

Les mer: Nå shopper amerikanerne igjen

Opp i Norge
Også i Norge er trenden positiv. De siste tallene for norsk detaljhandel ble publisert av Statistisk sentralbyrå den 30. september.

Tallene viser at den sesongjusterte volumindeksen for detaljhandel steg med 0,2 prosent fra juli til august.

Uten justering for sesongvariasjoner og målt i volum omsatte detaljhandelsbutikkene – eksklusiv bensinstasjoner – for 1,5 prosent mer i august i år enn i samme periode i fjor. Butikker med salg av fritidsutstyr, klær, postordre- og internettsalg, bidro mest til økningen. Bensinstasjonene hadde derimot en nedgang i omsetningsvolumet på 9,0 prosent i samme periode.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere