NA24.no

VG-baby med større tap enn omsetning

Sist oppdatert:
Regnskapstallene til VGTV er ikke akkurat lystig lesning.

VGTV hadde en omsetning på 62,8 millioner kroner i 2014 og et resultat før skatt på minus 71,5 kroner. Det melder Finansavisen fredag.

Årsresultatet endte på minus 62,2 millioner kroner.

Står på videre
VG-ledelsen mister imidlertid ikke motet av de dårlige tallene.

- Satsingen på VGTV er en investering for fremtiden, og det er lagt opp til underskudd både i år og neste år, sier administrerende direktør og redaktør i VGTV Helje Solberg blant annet til Finansavisen.

Det er først og fremst svikt i annonseinntektene som gir de røde tallene.

VGTV er heleid av VG, som igjen er eid av Schibsted Norge.

Trå start
VGTV lanserte TV-kanalen i november 2014. Så langt har det ikke gått bra. Interessen for kanalen stuper og seertiden er godt og vel halvert, viser ferske tall fra mediebyrået MEC.

Nesten 180.000 seere var innom kanalen hver dag i starten. I april 2015 var antallet redusert til 135.000 seere. På samme tidspunkt var seertiden heller ikke noe å skryte av. Den falt fra 23 minutter til 11 minutter.

- Ikke levedyktig
– På tradisjonell TV er VGTV en helt ubetydelig kanal, og utviklingen er langt ifra positiv, uttalte TV-ekspert Glenn Engebretsen i MEC til Nettavisen.

– Så nå ber du annonsørene holde seg unna?

– Ja, hvis de ikke får reklameplassen veldig billig, uttalte Engebretsen.

Les: Interessen for VGTV stuper

VGTV skal primært være en nyhets- og aktualitetskanal. Likevel, sammenlignet med andre nisjekanaler når bare VG konkurrentene til knærne.

– Kan kanalen fortsette?

– Dette her er ikke levedyktig. Kanalen har fått en veldig tøff start, sa Engebretsen.

Ikke så opptatt av tradisjonell TV

VG-sjef Torry Pedersen er ikke uenig med TV-eksperten, men han påpeker at det er flere TV-kanaler som har vært gjennom en trang fødsel.

– TV 2 Nyhetskanalen hadde de første månedene av sin levetid en markedsandel på 0,3 prosent, og økte gradvis opp gjennom årene. En nyhetskanal vil generelt sett aldri kunne bli en stor del av seermassen. Den største nyhetskanalen i Tyskland har til sammenligning en markedsandel på 1,1 prosent, uttalte VG-sjefen.

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere