RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

VG Nett halverer resultatet

Sist oppdatert:
Har kuttet i Norges største nettavis.

Selv om Schibsted leverte knallresultater i tredje kvartal, har Schibsted-sjef Rolv Erik Ryssdal også noen mørke skyer på himmelen.

Mediekjempens flaggskip på nett, VG Nett, fikk nesten halvert driftsresulttat i tredje kvartal. Driftsresultatet falt til 12 millioner kroner i siste kvartal, fra 22 millioner kroner i samme kvartal i fjor. VG Nett hadde samtidig et omsetningsfall på 3 prosent til 67 millioner kroner i kvartalet.

Schibsted-ledelsen melder at det er kuttet på antallet stillinger VG Nett. Totalt er ti stillinger fjernet slik at antallet er blitt redusert til 90. Det ble løst gjennom en kombinasjon av naturlig avgang og at enkelte tok sluttpakker.

Les mer: Kraftig kutt hos VG Nett

VGs papirorganisasjon har allerede startet å kutte i stillinger. Dette gir en positiv effekt på resultatet i kvartalet. VG Papirs driftsresultat var på 89 millioner kroner i kvartalet, noe som var opp fra 75 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Opplaget faller og faller
En annen mørk sky over himmelen til Ryssdal er det sterkt fallende opplaget til papiravisene.

I tredje kvartal falt VGs snittopplag til 266.183. I tredje kvartal isolert var volumnedgangen på 5,9 prosent sammenlignet med i fjor. For Aftenpostens del ligger nå snittopplaget på 242.359 for årets ni første måneder. Dette er en nedgang på kun 1,9 prosent.

Fortsetter denne trenden skal de bare noen få kvartaler til før Aftenposten blir Norges største avis. Dette er en posisjon VG har innehatt i flere år.

God effekt av kostnadskutt
Etter store kostnadskutt er det positiv resultatutvikling for Media Norge-delen, som består av Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fevennen. Her steg driftsresultatet med 19 millioner kroner, til tross for at omsetningen falt med hele 11 prosent i kvartalet.

Økte abonnementspriser førte til 9 prosents vekst i inntektene fra abonnement, mens annonseinntektene falt med hele 24 prosent. Aftenpostens andel alene var på 20 millioner kroner av Media Norge-resultatet. Også i tredje kvartal hadde Online-delen av Aftenposten et lite underskudd på 2 millioner kroner.

Stavanger Aftenblad har noe svakere resultater enn de andre Media Norge-avisen, og har iverksatt nye lønnsomhetstiltak for å snu utviklingen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere