RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

FREMGANG 2. KVARTAL: Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted.
FREMGANG 2. KVARTAL: Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted. Foto: Lise Åserud (NTB scanpix)

VGs inntekter på nett stuper

Sist oppdatert:
Men likevel nettframgang VG-eier Schibsted.

Det går fram av selskapets kvartalsrapport , som ble sluppet fredag.

Brutto driftsresultat (EBITDA) var 642 millioner kroner, sammenlignet med 574 millioner kroner i andre kvartal i fjor. Av rapporten går det fram at det er rubrikkvirksomheten på nett som drar framgangen, med en økning i inntektene på 16 prosent.

– I mediehusene ser vi fortsatt vekst i onlineinntekter fra de fleste av virksomhetene våre, men det raske fallet for papiravisene kombinert med hurtige endringer i det digitale markedet skaper uro for mediehusenes lønnsomhet, konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i en kommentar.

Fakta: Schibsteds kvartalsresultat

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Nøkkeltall fra Schibsted ASAs resultatregnskap for andre kvartal 2015. (Tall fra andre kvartal 2014 i parentes)

* Driftsinntekter: 3.803 millioner kroner (3.834 millioner kroner)

* Driftsresultat (EBITDA): 642 millioner kroner (574 millioner kroner)

* Resultat før skatt: 440 millioner kroner (190 millioner kroner)

VGs driftsinntekter på nett falt imidlertid med 30 millioner, fra 182 millioner andre kvartal 2014 til 152 millioner andre kvartal i år. Det er større nedgang enn på papir, der driftsinntektene falt fra 330 millioner til 302 millioner (-28 millioner).

– Annonsemarkedet har utviklet seg mot økt fragmentering av bruken av markedsføringsmidler hos store annonsekjøpere, noe som i sin tur har medført et fall i markedsandel for de største nettstedene, som VG.no, heter det fra Schibsted.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere