NA24.no

Vi er ville etter luksusbåter

Sist oppdatert:
Det blir ikke produsert nok luksusskip til å tekke våre stinne lommebøker.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Norsk Båtsenter, som blant annet importerer Princess, Windy og Saga til Norge, melder om like stor båtinteresse i år som de forutgående to årene.

NA24 - din næringslivsavis

Luksusbåtmerket Princess mest populære modell, V45, er utsolgt til 2010.

- I år er folk mer interessert i bruktbåt enn før, nettopp fordi vi ikke klarer å levere nok nye båter, sier salgssjef Olav Stølsli. Han anslår at Norsk Båtsenter selger 50 prosent av båtene over 40 fot her til lands.

At renten stadig kryper oppover og spiser av folks pengesekker, har lite å si for krembåtsalget.

- Vi har ikke båter for de med slunkne lommebøker. De fleste av våre kunder gleder seg over renteoppgangen, ler Stølsli.

Han selger rundt 45 Princess-båter hvert år i kategorien 40 fot pluss til norske eiere. Og disse fartøyene går fort.

- Folk vil ha store båter som kan gå i marsjfart på 25 knop, forteller salgssjefen.

Stølsli forklarer at båter på mellom 40 og 50 fot som cruiser på sjøen i dette tempoet bruker omtrent fire liter drivstoff per nautiske mil (1852 meter).

Båtleverandørenes bransjeforbund, Norboats adminisrerende direktør Erlend Prytz, sier til NA24 at de har sett en liten nedgang i båtsalget over 40 fot, men at båter i 22 til 40 fotsklassen går som en kule. At de største båtene er noe mindre populære, er ifølge Prytz grunnet skepsisen til norsk økonomi fremover.

Havner i utlandet
Hos W-Yacht AS i Førresfjorden har de Finn.nos dyreste nye båt til salgs, en 2007- Ocean Alexader 88 Motoryacht.

Åge Wee i W-Yacht forteller at de fleste kundene hans er pengesterke menn i 50-60 årene.

- Kundene vil ha store båter som gir mye volum for pengene, sier Wee til NA24.

Han selger flest båter i 34-40 fotsstørrelsen i prisklassen 2 til 2,5 millioner. Nylig solgte han også en Clipper 62 Sedan (2007 modell) til 8 millioner kroner. Denne havnet i Stavanger.

- Båter av denne typen går ikke så fort, men den bruker til gjengjeld mye mindre drivstoff, og det er folk opptatt av.

- Er de som kjøper båter i 8-millionersklassen virkelig opptatt av hvor mye bensin båten bruker?

- Ja, med de stive prisene vi har her, er de faktisk det, sier han og legger til at en full tank gjerne koster 30 000 kroner.

Wee har mange norske kunder som kjøper båter som havner i utlandet, eksempelvis i Spania og Italia.

- Da sparer du 25 prosent i tollavgifter, sier han.

Tollvesenet opplyser til NA24 at det er strengt forbudt å ha utenlandsregistrerte båter i Norge, dersom du er norsk statsborger. Regelen er at båten må fortolles fra dag én. Unntaket er utenlandske båter på visitt i Norge. Disse kan farte fritt i norsk farevann, men ikke etterlates i landet. Da inntrer tollavgiften.

285.000 båter
Den norske fritidsbåtflåten har en samlet forsikret verdi på mellom 50 og 60 milliarder kroner. Forsikringsverdien av fritidsbåtflåten har økt med 55% gjennom de siste 5 årene. Antall millionbåter er firedoblet i samme periode, viser beregninger If Skadeforsikring har laget og som er gjengitt i Båtmagasinet.

- Tallene bekrefter at nordmenn etter årtusenskiftet har gjort omfattende investeringer innen ferie og fritid gjennom sine fritidsbåtkjøp. Den sterke økningen kommer etter mange år på 90-tallet med laber omsetning av nye båter, sier informasjonsdirektør Jack Frostad i If Skadeforsikring til fagbladet.

Ved siste årsskifte var det 285.000 fritidsbåter forsikret for til sammen rundt 50 milliarder kroner i forsikringsskapene i Norge. I denne statistikken inngår imidlertid ikke båter som norske eiere har valgt å forsikre i utlandet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere