NA24.no

Norwegian Dreamliner Bangkok OSL Bjørn Kjos Flyvertinner Thailand
Norwegian Dreamliner Bangkok OSL Bjørn Kjos Flyvertinner Thailand Foto: Stig Martin Solberg

Vil boikotte Norwegian

Sist oppdatert:
Fagforbundet rasler med sabelen fordi thaier tjener mindre enn nordmenn.

Fagforbundet reagerer sterkt på Norwegians avlønning av thailandske kabinansatte og oppfordrer til boikott av flyselskapet.

- Jeg ser ingen grunn til at vi i det hele tatt skal bruke Norwegian når virksomheten opptrer på den måten, sier Stein Gulbrandsen, som sitter i Fagforbundets arbeidsutvalg til NRK.

Gulbrandsen oppfordrer organisasjonens 340.000 medlemmer til å boikotte selskapet og ber alle landets flypassasjerer å gjøre det samme.

- Anstendige organisasjoner og anstendige mennesker benytter ikke virksomheter som er med på å undergrave den norske velferdsstaten, sier han.

Ifølge NRK , som har fått innsyn i kontraktsvilkårene for det thailandske kabinpersonalet på Norwegians nye langdistanseflyginger mellom Europa, Asia og USA, ligger månedslønnen for flertallet av de ansatte på 15.000 baht, noe som tilsvarer om lag 2.850 norske kroner.

Norwegian påpeker imidlertid at bildet er ufullstendig, og at snittlønnen er fem ganger så høy. Selskapets informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen understreket overfor NTB tirsdag at lønnsvilkårene dessuten må vurderes ut fra thailandske forhold. Der er gjennomsnittslønnen på bare 10.000 baht.

- De ansatte i Thailand har Bangkok som base, og ved alle våre baser tilbyr vi konkurransemessige, lokale lønns- og arbeidsvilkår, sa Sandaker-Nielsen.

Fornøyde flyvertinner = fornøyde passasjerer
Nettavisen NA24 var i september med på den første offisielle turen fra Bangkok til Oslo. Der var de ansatte fornøyde.

- Kabinpersonalet i flyet som skal til Stockholm har helt andre betingelser enn det vi har i Norwegian. Dårligere lønnsbetingelser, mindre fri og lengre og tøffere arbeidsdager. Jeg tror ikke passasjerene til Stockholm får veldig mange smil underveis, sa Jui (42).

- Som flyvertinne i et utenlandsk selskap tjener du veldig bra sammenlignet med lønninger generelt i Thailand, sa Jui som alltid har jobbet for selskaper med base i Bangkok.

- Hvor mye tjener du i Norwegian?

- Lønnen ligger på 100.000 thailandske baht per måned. For det jobber jeg tre langturer, for eksempel Bangkok-Oslo-Bangkok eller Oslo-New York-Oslo. Jeg har altså seks effektive arbeidsdager med utgangspunkt i Norwegians base i Bangkok. I tillegg kommer ofte et par ekstra overnattinger i påvente av neste tur.

100.000 baht, eller cirka 18.000 norske kroner, er en meget god lønn i Thailand der medianlønningene ligger i området mellom 7.000 baht (1500 kroner) og 30.000 baht (6000 kroner) per måned.

- Norske fagforeninger og representanter for regjeringen mener Norwegian gjør seg skyldig å sosial dumping ved å ansette deg og dine thailandske kolleger. De mener alle ansatte i et norsk selskap bør ha norsk lønn og norske arbeidsvilkår.

- Ikke noe problem at de tjener mer
- Nå vet jeg ikke hva mine norske kolleger tjener, men at de tjener mer synes jeg ikke er noe problem. Kostnadsnivået i Norge er vel cirka fem ganger høyere enn i Thailandi.

- Hva med argumentet om at dere tar "norske" arbeidsplasser"?

- I en global virksomhet som langdistanseflyging har utviklingen de siste 10-15 årene vist at å leie inn utenlandsk og billigere personell er et av flere grep dersom selskapet ønsker å være konkurransedyktig og å overleve. Vi har sett, og ser, at de tradisjonelle flaggbærerne med sterke fagforeninger som blokkerer endringer sliter finansielt. Jeg bevitnet selv i British Airways at produktet og kvaliteten stadig ble dårligere som følge av pengeskvis.

Les hele saken: Kjos´ thaidamer får 3.000 kroner døgnet

Les også: - Flyvertinnene fra Thailand skal ha norsk lønn

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere