RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil bruke 40 bom-millioner på kollektiv

Stadig flere er fornøyd med kollektivtilbudet i hovedstaden, og 61 prosent vil bruke bompenger til å gjøre det enda bedre.
Sist oppdatert:

Ifølge TNS Gallup er nå 64 prosent tilfreds med standarden på kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.

Det er en økning på 11 prosentpoeng fra året før.

Øker videre
I 2004 var det første gang på mange år at et flertall erklærte seg fornøyd med kollektivtilbudet, og denne tendensen viser seg nå å ikke være en flopp.

På to år har andelen av fornøyde innbyggere økt med 26 prosentpoeng. Men selv om mange er fornøyd, er det fremdeles 36 prosent som sier de er misfornøyd.

Bompenger til kollektiv
Med det mål for øyet å gjøre kollektivtilbudet bedre, er 61 prosent av befolkningen over 18 år i Oslo og Akershus positive til at en del av bompengene går til å bygge ut kollektivtilbudet.

I gjennomsnitt synes de spurte at det er rimelig at 38 prosent av inntektene i bomringen går til kollektivtiltak.

- I Oslo er det helt nødvendig at kollektivtrafikken tar mer av trafikkveksten. Folk er med på at buss og trikk må bli bedre, sier regionvegsjef Sidsel Sandelien i Statens vegvesen Region øst.

Bomringen genererer om lag 100 millioner kroner per måned. Disse pengene går både til veitiltak og kollektivtiltak i Oslo og Akershus.

Det betyr at et stort flertall av befolkningen mener at det er greit at bilistene betaler 38 millioner i måneden til kollektivtrafikken.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere