RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Salgsutviklingen for kiosker er så negativ at direktør Torstein Schroeder i Virke foreslår ølsalg for å stanse lekkasjen til dagligvarebutikker.
Salgsutviklingen for kiosker er så negativ at direktør Torstein Schroeder i Virke foreslår ølsalg for å stanse lekkasjen til dagligvarebutikker. Foto: Scanpix (NTB scanpix)

Vil ha øl i kiosker

Siden finanskrisen herjet har salget i kiosker og bensinstasjoner stupt. Løsningen kan være øl i kioskhyllene, mener Virke.

De siste årene har kiosker og bensinstasjoner mistet 2,3 milliarder kroner i omsetning til andre bransjer. Det er særlig dagligvarebransjen som er den store vinneren, med en glidning fra andre bransjer på 2,5 milliarder, skriver Dagens Næringsliv. Tallene framkommer av den ferske rapporten Faghandel mot 2020 fra bransjeorganisasjonen Virke.

Utviklingen er så negativ at direktør Torstein Schroeder foreslår ølsalg i kioskene for å stanse lekkasjen, skriver avisen.

– Dagligvarebutikkene har en særfordel med at de får selge øl. Norge er det eneste landet i Europa der man ikke får kjøpe øl i kiosken, hvis man ser bort fra svenskenes regelverk rundt ølsalg, sier Schroeder.

Fremskrittspartiet kommer trolig ikke til å støtte forslaget om øl i kiosk så lenge partiet sitter i dagens regjering, sier parlamentarisk leder i Frp, Harald Nesvik.

– Frp ønsker en oppmykning i alkoholpolitikken, men hovedlinjene som ligger i regjeringsplattformen, sier at dagens alkoholpolitikk står fast, sier Nesvik.

Som et annet strakstiltak mot glidningen har kioskkjeden Deli de Luca allerede valgt å kutte ut den pølsefrie linjen den har kjørt i noen år. Nå er pølsene tilbake i disken.

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere