NA24.no

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke gripe inn mot monopoldriften på Gardermoen.
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil ikke gripe inn mot monopoldriften på Gardermoen. (Mediehuset Nettavisen)

Vil ikke stoppe flyplassenes blodpriser på mat og drikke

Sist oppdatert:
Bruker monopol-pengene til å subsidiere ting de taper penger på

Denne uken gikk sjefen for Konkurransetilsynet ut og mente at restaurantene og kioskene på Gardermoen tar seg alt for godt betalt for sine varer.

Alle serveringsstedene og kioskene på flyplassene drives av ett enkelt selskap som har monopol på driften: SSP.

SSP betaler 3,6 milliarder kroner til Avinor, fordelt på fem år, for å beholde retten til å drive 30 serveringssteder og kiosker innenfor sikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn.

Les også: Konkurransetilsynet vil ha billigere øl på flyplassene

Resultatet av denne monopolsituasjonen, er at prisene er vesentlig høyere på alle varer innenfor flyplassen enn de er andre steder.

– Vi vurderer to mulige spor. Enten å komme med en påpakning til staten, som eier Avinor, eller at vi henvender oss direkte til Avinor om mulig misbruk av dominerende stilling, sier Christine B. Meyer.

Gunnar Stavrum: - Blodpriser på Gardermoen

Det er samferdselsdepartementet som er eneste eier i Avinor, men overfor Nettavisen avviser statssekretær John-Ragnar Aarset at det er aktuelt å presse på overfor Avinor for å gjøre noe med prisene i monopolsituasjonen.

Årsaken: Det brukes til subsidiering.

Statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet.

- Det som er det viktigste elementet i det vi kaller Avinor-modellen er at det er overskudd fra de fire store flyplassene - Gardermoen, Sola, Fleslaand og Værnes, og etter hvert i noen grad Kjevik.

- Det skapes et ganske formidabelt overskudd som man bruker for å subsidiere de mindre og ulønnsomme flyplassene, sier statssekretæren.

- Den desidert viktigste inntektskilden er lufthavnsavgiftene som selskapene betaler for å ta av og lande. Den neste nest størst er inntektene Avinor har fra Taxfree, som etter hvert er et ganske særnorsk fenomen, og som bidrar med store inntekter.

- Avinor er et selvstendig selskap som driver sin forretningsvirksomhet, og vi går ikke inn og detaljstyrer hvordan de driver sin restaurantvirksomhet. Det viktige er at det er konkurranseutsetting for å drive denne virksomheten, sier han.

- Men her er det altså monopolbedrifter som tjener inn penger fra vanlige folk, og som brukes på subsidiering. Er dette god H/Frp-politikk?

- Det er et spørsmål om vi skal detaljstyre et kommersielt selskap.

- Kommersielt selskap er vel mer en formalitet, dere er jo eneste eier?

- Selv om vi er største eier, skal Avinar ha vesentlig grad av frihet for å drive sin kommersielle virksomhet. Det vi er opptatt av er å bidra til at private aktører skal kunne etablere virksomhet nær flyplassene, og så ser vi på om vi eventuelt kan gjøre endringer, sier statssekretæren.

Han viser til at de nå vurderer om en skal konkurranseutsette tårn- og sikringstjenester.

- Men det er greit at kundene skal betale blodpriser innenfor sikkerhetskontrollen?

- Detaljstyring er noe vi foreløpig mener ligger innenfor Avinors eget beslutnings felt. Det viktigste er at de har åpne konkurranser for å drive virksomheten.

Les også:Gunnar Stavrum: Frp freder blodprisene

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere