NA24.no

Widerøes desperate flyjakt

Sist oppdatert:
Widerøe har store problemer med å finne erstatningsfly.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Norske SAS-passasjerer berøres i liten grad av at ulykkesflyene Dash8 Q400 nå er satt på bakken. For Widerøe, som hadde fire fly av denne typen, går ikke Dash-stoppen like greit for seg.

NA24 - din næringslivsavis

Det SAS-eide selskapet jakter nå desperat på utenlandske erstatningsfly og tilhørende mannskap, og har henvendt seg til flere europeiske flyselskap i håp om hjelp. Jakten er foreløpig mislykket.

- Nå tar det vi det vi får, sier Richard Kongstein, informasjonssjef i Widerøe, til NA24.

Må jakte lenger unna
Problemet er bare at Widerøe ikke kan hyre hva som helst. Flyselskapene må være ratifiserte av norske myndigheter og fagforeningene. De norske fagforeningene stiller krav til mannskapets trening, alder og så videre, noe som snevrer inn hvor Widerøe kan lete etter fly.

Fløy med løvtynn tillitt
- Hvordan er tilbakemeldingene fra passasjerene? Er de glade for at ulykkesflyene nå er satt på bakken?

- Ja, for så vidt, men nå skaper vi også en del forsinkelser som de ikke er overlykkelige for. Men dette skjønner publikum, sier Kongstein.

Widerøe ble umiddelbart varslet etter at styret i SAS-gruppen traff beslutningen om endelig Dash-stans søndag ettermiddag. Hadde ikke det siste uhellet på Kastrup vært et faktum, tror Kongstein selskapet gladelig ville ha fløyet ulykkesflyene videre.

- Tilliten var løvtynn, men litt etter litt kunne flyene gjenvunnet tilliten, tror Kongstein.

- Denne leverer varene
Den siste ulykken satte imidlertid stopper for gjenvinningsarbeidet.
- Hvordan er det mulig å ha disse flyene i luften når tilliten er løvtynn?

- Tiliten var løvtynn på grunn av omdømmet, ikke på grunn av sikkerheten. Og så lenge man har litt tillitt, så er det greit, forklarer Kongstein, som i skrivende stund er på vei inn i et annet type Dash-fly, den eldre traveren Dash 800.

- Denne leverer varene, slår Kongstein fast.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere