RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Ytringsfrihet lokalt i Norge?

Inndelingen av nye regioner truer demokratiet, mener debattanten.

(NA24 - DEBATT): I forbindelse med kommune- og fylkestingsvalget 2007 har mange partier ønsket oppmerksomhet i media. Nasjonalt har man et mangfold som gjør at partienes syn som regel kommer godt fram, og de fleste medier bestreber dette. Men i mange regioner i Norge har man ofte ikke et slikt mangfold.

Manglende mangfold
For eksempel i regionen Nordmøre i Møre og Romsdal med regionshovedstaden Kristiansund har man ikke det samme mangfoldet. Her er den eneste dagsavisen A-Pressens avis Tidens Krav samt riksmedia. I tillegg eier A-Pressen Aura Avis på Sunndalsøra (100 %), den eneste og dominerende nærradioen, Kristiansund Nærradio (100 %), den eneste og dominerende lokal-TV stasjonen, TV Nordvest (10% eierandel pluss at styreformann er redaktør Jan Erik Larsen i Tidens Krav). I tillegg har de kjøpt et lokalt reklamebyrå, Unniform, som de eier 100 % av.

Tidens Krav har en husstandsdekning i Kristiansund på 71 %. Deretter følger VG med 21 %, Dagbladet med 8,4 % og Adresseavisen med 3,2 %. Innenfor mediebransjen må man dermed kunne si at A-Pressen og Tidens Krav har en svært dominerende rolle på Nordmøre, spesielt i Kristiansund.

Uheldig
Dette er etter min mening svært uheldig. Fordi det medfører høye abonnement- og annonsepriser (Tidens Krav har landets høyeste priser i forhold til kvalitet og opplag). Men det mest betenkelige med en slik konsentrasjon av mediemakt er den politiske. Under valgkampen som var så man at avisen, med tidligere personlig sekretær for Jens Stoltenberg Jan Erik Larsen, brukte avisens mediemakt til å propagandere den lokale kandidat fra Arbeiderpartiet. Avisen hevder å være sosialdemokratisk, men dette betyr i praksis organ for Arbeiderpartiet.

Nå vil mange hevde at Nordmøre er en liten region og at man nasjonalt kan søke informasjon om andre partier. Men i et kommunevalg så er det de lokale saker som er viktig, derfor søker man lokale medier. Jeg mener at dette er et lokaldemokratisk problem. Mange på Nordmøre generelt, men i Kristiansund og Frei spesielt opplevde at alle politiske saker ble skrevet og vridd på en slik måte at Arbeiderpartiets samfunnssyn og ordførerkandidat ble tilgodesett på best mulig måte.

Andre partiers ordførerkandidater ble presentert, og man satte rekord i trykking av antall politiske leserinnlegg, men de store lokale sakene ble styrt slik at lokalbefolkningens informasjonsbehov ble ivaretatt slik det passet Arbeiderpartiet. Verst var det da kulturminister Giske kom på besøk fire dager før valget og grep inn i kulturhusdebatten. Arbeiderpartikandidatens (Per Kr. Øyen) og Giskes utspill kom på førstesiden og et stort oppslag inne i avisa, mens ordfører Dagfinn Ripnes (H) sitt tilsvar til saken dagen etter kom helt bakerst på en kvart side i sort/hvit.

Bruk tvang
Her mener jeg Medietilsynet bør komme på banen og definere Kristiansund og Nordmøre som en medieregion, Molde og Romsdal som en annen og Ålesund og Sunnmøre som en tredje i Møre og Romsdal. Når man har så stor markedsandel i en region og kan legge premissene slik man gjør, så bør man bli tvunget til å redusere sine eierinteresser. Dessverre har Medietilsynet hittil hatt den formening at en aktør må være dominant i en medieregion.

En medieregion her er definert som Nordvestlandet, unntatt Rindal, men med Eid, Hornindal, Stryn, Selje og Vågsøy kommuner i Sogn og Fjordane. Men dette bør Medietilsynet endre på etter min mening. I hvert fall bør man innføre en spesialklausul som kan gi Medietilsynet rett til å gripe inn i slike saker.

Dette gjelder flere medieregioner i landet, og er et demokratisk problem. I et lokalvalg er informasjon om de lokale kandidater helt avhengig av at de lokale medier gir saklig og god informasjon man kan stole på. Derfor er det viktig at Medietilsynet eller Konkurransetilsynet i en så stor region som Nordmøre og andre griper inn og reduserer en stor monopolists innflytelse gjennom salg. Medieregionenes inndeling i dag fungerer ikke og har skapt et demokratisk problem.

Eva Nilsen
Nordmøre

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere