RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- 450 må gå i Posten

Sist oppdatert:
Så mye som én av tre ansatte i Postens administrasjon kan bli overflødige.

Onsdag formiddag meldte Posten Norge at de vurderer å kutte 450 årsverk fra dagens nivå på 1500 stillinger i stabs- og støttefunksjoner.

Kuttene kommer mindre en tre måneder etter at Posten lanserte ny logo og merkevare til den nette sum av 300 millioner kroner.

- Dette har ingen sammenheng, sier pressesjef Kjell S. Rakkenes til Nettavisen.

Hard konkurranse
Det er foreløpig ikke klart hvor store nedskjæringene kommer til å bli. Posten drøfter nå med fagforeningene omfanget av nedbemanningene, fremtidige løsninger og hvordan reduksjonen i antall ansatte skal foregå. Drøftingene vil pågå til over nyttår og nedbemanningene vil starte fra første kvartal 2009, skriver Posten i meldingen.

Årsaken til kuttene er blant annet at færre og færre sender brev, økende konkurranse og mindre godstransport på veiene.

- Utfordringene innenfor den tradisjonelle postvirksomheten er hovedforklaringen til at Posten må kutte kostnader og effektivisere virksomheten, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge AS.

Posten skriver videre at tiltakene som iverksettes i administrative funksjoner innebærer blant annet nye og mer effektive arbeidsrutiner, reduksjon i overlappende stillinger. Samtidig reduseres konsulentbruk, reiser og øvrige kostnader kraftig

- Kuttene vil skje i hele den nordiske virksomheten vår, men veldig mye vil skje i de store byene, sier Mejdell til NRK.

Ett av flere tiltak
Omstrukturering av administrative funksjoner er ett av tretti ulike tiltak i Postens effektiviseringsprogram som har fått navnet "Spinnaker". Ved å kutte kostnader og investere i vekstområder er målet at Spinnakerprogrammet samlet skal øke effektiviteten i Posten med 2,3 milliarder kroner innen 2012.

- Fallende brevvolumer og økt konkurranse medfører et behov for kostnadstilpasninger om vi fortsatt skal tilby gode tjenester til hele Norges befolkning og bedrifter i Norden, sier Mejdell.

Tiltakene i Spinnaker spenner fra effektivisering av administrative funksjoner, optimalisering av innkjøpsrutiner, omlegging til Post i Butikk, salg av postterminaler, bygging av ny sorteringsterminal for Østlandet, endring av produksjonsrutiner og reorganisering av prosesser i henhold til nytt produktivitetssystem.

Effektiviseringsprogrammet vil være gjennomført i 2012.

En ny situasjon
Posten har de senere årene bygget seg opp til å bli et nordisk post- og logistikkonsern. Dette er gjort for å tilpasse seg nye kundebehov, møte sterkere konkurranse, og for å kompensere for fallet i den tradisjonelle postvirksomheten.

- Finanskrisen vil føre til redusert etterspørsel etter varetransport. Samtidig vil dårlige økonomiske utsikter forsterke behovet for å iverksette kostnadsreduserende tiltak, sier Mejdell.

Brukte millioner på relansering
I begynnelsen av september startet Posten Norge AS relansering av Posten som logo og merkevare på bedrifts- og privatmarkedet.

- Det er helt nødvendig for posten å investere i den tiden vi går inn i, svarte pressesjef i Posten Norge Kjell S. Rakkenes til Nettavisen den gang.

Les flere økonominyheter på Nettavisen Økonomi

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere