RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(NA24)

- Å, huff da, hehe!

Sist oppdatert:
Se Bjørn Kjos svare på at han har blitt flere titalls millioner kroner rikere.

Norwegian skal kjøpe til sammen 222 nye fly fra Boeing og Airbus for 127 milliarder kroner, opplyser flyselskapet.

Etter meldingen suser Norwegian-aksjen til himmels på Oslo Børs.

Bjørn kjos eier 90 prosent av selskapet HBK Invest, som igjen eier 27,77 prosent av Norwegian. I praksis betyr det at Kjos eier såvidt under 25 prosent av aksjene i flyselskapet.

Det betyr at Bjørn Kjos har tjent flere titalls millioner kroner på dagens nyhet.

Slik reagerer Kjos på nyheten da NA24 konfronterer han med gevinsten.

- Åhhh, huff da, ler Bjørn Kjos

- Jeg måler ikke sånn, jeg da, sier Norwegian-sjefen.

Aksjen stiger med hele 10,61 prosent til 73 kroner på Oslo Børs. Markedsverdien til selskapet er nå på vel 2,5 milliarder kroner.

Her kan du følge Norwegian-aksjens utvikling

Avtalen med Boeing innebærer kjøp av 122 fly: 100 Boeing 737 MAX8 og 22 Boeing 737-800. Avtalen inneholder også en opsjon på ytterligere 100 fly.

Samtidig har Norwegian signert en avtale med Airbus om kjøp av 100 Airbus A320neo og opsjon på 50 fly av samme type. Det er første gang Norwegian kjøper fly fra Airbus.

Europarekord i flykjøp
Norwegians kjøpsavtaler på 222 fly er den største flyordren i Europa noensinne.

Kjøpsordrene har en kontraktsverdi ut fra listepris på til sammen 127 milliarder norske kroner og er med det Fastlands-Norges desidert største enkeltinvestering og på nivå med de største norske investeringene innen olje og gassvirksomheten, opplyser Norwegian.

- Lønner seg å handle mye på en gang
NA24 får Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik på tråden i minuttene etter at kjøpet ble kjent.

- Ja, det lønner seg å handle mye på en gang, ler Slånvik og understreker at rekordordren først og fremst er et ledd i planlagt fornyelse av flåten.

- Vår strategi er å ha en av de nyeste og yngste flåtene i Europa, noe som gavner oss form av lavere kostnader og våre kunder i form av bedre komfort og lavere priser. Nye fly er også mye mer miljøvennlig, sier Skånvik.

- 222 nye fly, betyr det at dere også vil utvide rutenettet kraftig i årene som kommer?

- Nei, som nevnt er dette kjøpet utelukkende et ledd i vår strategi om å ha europas yngste flyflåte. Men det er klart, ordren gir et solid grunnlag for en eventuell ekspansjon dersom det skulle bli aktuelt, sier Skånvik til NA24.

Historisk dag
Skånviks sjef og administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos er en glad mann.

- Dette er en historisk dag for Norwegian. Ordren er den største noe europeisk flyselskap har inngått og en milepæl i selskapets tiårige historie. Vi har sikret vår flåtefornyelse mange år fremover i tid og er svært godt fornøyd med de avtalene og de betingelsene vi har fått hos både Airbus og Boeing, sier Kjos i Norwegians pressemelding onsdag morgen.

Historisk milepæl
- Vi har også god komfort med finansieringen fremover. Norwegian har etter hvert nådd en størrelse der vi med fordel kan ha to leverandører, både for å sikre tilstrekkelig flykapasitet, fleksibilitet og ikke minst for få fordeler av konkurransen mellom to produsenter, sier Kjos.

Lanseringskunde i Europa
Norwegian vil bli lanseringskunde i Europa for det nye flyet Boeing 737 MAX8. Flyet har blant annet en ny utforming av motorene som gir 10-12 prosent lavere drivstofforbruk enn dagens markedsleder 737-800. Sammenlignet med en 737-800 fra 2001 er drivstoffbesparelsen 15-20 prosent, noe som gir en stor miljøgevinst og en kraftig kostnadsreduksjon for selskapet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere