RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat/Skjermdump

- Aldri, aldri, aldri fyll ut slike når de kommer med epost

Sist oppdatert:
Chris-André gikk ikke på limpinnen.

Søndag fikk Chris-André S. Næss fra Knarvik utenfor Bergen en e-post som så ut til å være fra Mastercard.

I e-posten blir han bedt om å klikke seg inn på en side og fylle ut kredittkortinformasjon. Inne på nettsiden er ser det ut som dette har med Bank Norwegian å gjøre. Det synes den unge mannen var merkelig.

- Jeg har ikke noe kort derfra, men hvis man har det, er det sikkert lett å gå på dette, sier han til Bergensavisen.

- Aldri oppgi kredittkortinformasjon
Pia Kleppe Marken, regiondirektør i Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane, sier Næss reagerte helt riktig.

- Man må aldri, aldri, aldri fylle ut kredittinformasjon på denne måten, sier hun til BA.no.

Ba om «alt»
I e-posten Næss fikk blir han bedt om å oppgi både kortnummer, navn, cvc-kode og utløpsdato på kortet. I tillegg ber de om passord, så selv om for eksempel nettbutikken har sikret seg med Verfied by Visa, vil svindlerne kunne bruke kortet til netthandel.

Ingen banker eller kortutsteder vil be om at man gjør det. Dersom de trenger noen opplysninger, vil de be om at man logger seg på nettbank på vanlig måte, mener hun.

Nettopp dette var grunnen til at Næss ikke lot seg lure.

- Jeg tenkte at det er vel ingen banker som sender ut sånne, også har jeg sett lignende saker tidligere.

Flere henvendelser
Svindelmetoden, som kalles phishing, er ikke ukjent.

Mer fra Nettavisen:

BA.no har omtalt lignende tilfeller tidligere, og Forbrukerrådet får daglig henvendelser angående denne og andre typer nettsvindel.

- Det blir ikke mindre av det, sier Marken.

At e-posten ser ut som den kommer fra banken eller kortutsteder, i Næss' tilfelle Mastercard, gjør gjerne folk mer godtroende. Men Torstein Lind-Isaksen, daglig leder i Visa Norge Bankgruppe, har tidligere sagt til BA.no at det er enkelt å få det til å se slik ut.

- De som sender slike e-poster har en lengre e-postadresse som man ikke ser, sier han.

Sperr kortet
Heldigvis er det ikke så mange som går på. De fleste ringer for å spørre hva dette er, ifølge Marken. Skulle man imidlertid ha fylt ut skjemaet, må man kontakte banken så snart som mulig.

- Ring med en gang og få sperret kortet, oppfordrer regiondirektøren i Forbrukerrådet.

Har du fylt ut, er det for sent
Dersom man ikke oppdager hva man har gjort, før kortet blir tatt i bruk av svindlerne, kan det allerede være for sent.

- Man må gi beskjed om at «dette er ikke meg», så fort man ser at kortet blir brukt. Dersom banken ikke godtar det, kan man klage til Finansklagenemnden, forklarer Marken.

Der vil spørsmålet være om man har handlet uaktsomt da man fylte ut skjemaet.

- At man gir fra seg alle kredittkortopplysninger, blir som å gi fra seg kort og kode. Det kan være vanskelig å bevise svindel.

Marken forklarer at Finansklagenemnden er klageinnstansen man har, og dersom man får avslag der er det neste alternativet å gå rettens vei.

- Men det er nok liten vits, legger hun til.

Les andre saker fra Bergensavisen her

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere