RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Hans Trygve Holm/Avisa Nordland

- Betongbiter løsner på rullebanen

Stein og betongbiter fra en nedslitt rullebane i Bodø kan skade fly.

Luftfartstilsynet så alvorlig på tilstanden til rullebanen ved Bodø lufthavn etter en befaring i juni. Tilsynets revisjon av flyplassen ga hele 22 avvik på utforming til flyplassen og bakketjenesten. Fire av dem var av alvorlig karakter, skriver Avisa Nordland.

Alvorlige avvik

Det var 1. og 2. juni at revisjonen ble gjennomført ved flyplassen av Luftfartstilsynet.

  • Avstanden mellom taksebaner og rullebane er for kort. Og prosedyrene for hvordan store fly skulle forholde seg på taksebane når andre store lander eller tar av, beskrives som meget kortfattet.
  • Store steiner, setninger, helninger, ujevnheter, fundamenter som stakk opp fra omkringliggende terreng.
  • Det manglet plan og prosedyrer for vedlikeholdt av sikkerhetsområdene for å ivareta jevnhet, fjerning av løse steiner og fremmede objekter.
  • Dekket slapp steiner og betongbiter enkelte steder på grunn av forvitring. Overflaten hadde også for liten tekstur.

- Inspeksjoner hver dag
I går ettermiddag var 20 av de 22 punktene ordnet opp i. Nå må vaktlag daglig gå over rullebanen for å plukke småstein som løsner. Stein som i verste fall kan føre til havari.

- Vi har flere enn to inspeksjoner av rullebanen hver dag. Vi har også innført inspeksjoner hvor det ikke er lov til å benytte kjøretøy, sier leder Bent Hanssen for flyplassdrift.

- Sikkerheten har høyeste prioritet og det jobbes dag og natt for å sørge for at driften av flyplassen skal være forsvarlig og trygg. Vi garanterer at det er sikkert, legger han til.

Fare for sikkerheten
Revisjonsleder Peder Bjørneset i Luftfartstilsynet forklarer at stein og objekter som løsner kan være til fare for sikkerheten.

- Disse utgjør en fare fordi de kan suges inn i motoren eller kastes opp i luften slik at de kan komme til å skade flykroppen, sier han.

Luftfartstilsynet påpeker at det ble avdekket forhold ved flyplassen som ikke var i tråd med regelverket, men i dette tilfellet ble det ikke avdekket så alvorlige avvik at det ville medført stenging av flyplassen.

Skal være fri for fremmedlegemer
Rullebanen i Bodø er fra 1954. Og flyplassledelsen understreker at de har tatt problemene svært alvorlig.

- Det verst tenkelige scenarioet er at vi kan få et havari på grunn av dekk som ødelegges, skadd motor eller lignende. Det finnes eksempler ute i den store verden på akkurat dette. Derfor er det viktig hele tiden å ha kontroll på rullebaneoverflaten, sier Bent Hanssen.

Han understreker at rullebanen skal være fri for fremmedlegemer.

- Vi må vite at det ikke ligger noe der, enten det er løse steiner eller at det er andre deler eller gjenstander som kan skade flyet. En stein på to eller tre centimeter kan gjøre store skade, forklarer Hanssen.

I rapporten kom det også fram at rullebanen hadde en relativ glatt struktur og manglet rilling med vanndrenerende effekt. I forskriften er det krav om en millimeters tekstur. På rullebanen i Bodø var det 0,7 millimeter.

Les flere saker fra Avisa Nordland her

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere