RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: TV 2)

- Byturen er en kaloribombe

Sist oppdatert:
Julie (23) fikk hjelp av ernæringsfysiolog til å velge kalorifattig i barhyllene.

(SIDE2): Hvor usunt er det egentlig med en skikkelig kveld på byen inkludert både vorspiel og nattmat?

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

I kveldens episode, tirsdag, av «Sunt og godt» møter vi Julie Thorstensen Mosby fra Kristiansand som sliter med noen kilo for mye, men ikke klarer å gå ned i vekt. Ernæringsekspert Cathrine Borchsenius blir med henne og venninnene på en skikkelig jentekveld på byen.

LES FLERE HELSESAKER PÅ VÅR HELSESEKSJON HER

For mange kalorier
- Jeg tenkte aldri så mye på at det var mye kalorier i alkohol og gikk ut hver helg dersom det passet seg slik, sier Julie til side2.

- Det er rart hvordan man ikke tenker over ting før man ser det på nært hold, legger hun til.

Som unge mennesker flest liker hun å gå ut og tenker ikke over at både alkoholen og den maten man fortærer både før og etter en bytur kan være enormt kaloririkt.

LES OGSÅ: Den sunne nachspiel-maten

- En kveld på byen trenger jo ikke å være så usunn, men i dette tilfelle, som starter med jentemiddag og drikke, fortsetter med drinker på byen og avsluttes med nattmat blir til veldig mange kalorier, sier ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

- Vi regnet ut at Julie dekket sitt dagsbehov for kalorier bare gjennom det hun spiste og drakk før hun begynte på nattmaten. Og da hadde hun jo allerede fått i seg en del kalorer tidligere på dagen.

Noe som er sunt?
Ofte er dte nattmaten som gir de ekstra kaloriene kroppen absolutt ikke behøver etter en ellers kaloririk kveld. Det beste er kanskje å spise noen brødskiver hjemme før du legge deg istedenfor å ryke på en kebab stappfull av fet dressing.

- Hvis man spiser nattmat ute så er det jo stort sett ganske fete og kaloririke ting å få tak i. Det du i hvert fall bør holde deg borte fra er pommes frites. Får du tak i wraps, så kan det være et ok alternativ, sier Borchsenius.

Ernæringsfysiologen påpeker at det er lov å ha en tur på byen i ny og ne, men at det ikke burde være for ofte dersom man vil ned i vekt. Alkohol er nemlig meget kaloririkt og særlig de sukkerrike drinkene.

SJEKK HVOR USUNN DIN FAVORITTDRINK ER HER

- Du kan jo ha en vellykket kveld på byen uten å spise massevis av nattmat eller helle i deg en haug med sukkerrike drinker, mener ernæringsfysiologen.

Derfor er det lurt å være litt bevisst når du først skal kose deg.

Takknemlig for hjelp
- Jeg hadde aldri klart å gå ned i vekt og stabilisere vekten uten Cathrines hjelp, sier en takknemlig Julie.

Julie oppholder seg for tiden i Chile og har foreløpig tilbakelagt N.Y, Mexico, Guatemala, Honduras, El salvador, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Ecuador, Peru og Bolivia på sin jorda-rundt tur.

- På tur er det ikke like lett å holde seg til en sunn livsstil, men jeg prøver så godt jeg kan. Varmen gjør sitt til at jeg ikke blir så sulten og jeg drikker mye vann, og det er jo bra.

Så mange kalorier drikker du (1 glass:)
Brus: 85 kcal
Saft: 78 kcal
Mineralvann 0 kcal
Hvitvin, 10 %: 106 kcal
Rødvin, 12 %: 108 kcal
1 halvliter pils (0,5 l): 200 kcal
1 flaske rusbrus (0,3 l): 180
4 cl brennevin: 100 kcal

«Sunt og godt» ser du tirsdager klokken 20.30 på TV 2.

LES OGSÅ: Så fetende var festen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere