RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
BRANN I COCKPIT: Bildet viser cockpiten til et passasjerfly fra EgyptAir som gikk opp i flammer som følge av en kortslutning i 2011. Flyet sto på rullebanen da brannen brøt ut, og alle om bord kom seg ut uskadd.
BRANN I COCKPIT: Bildet viser cockpiten til et passasjerfly fra EgyptAir som gikk opp i flammer som følge av en kortslutning i 2011. Flyet sto på rullebanen da brannen brøt ut, og alle om bord kom seg ut uskadd. Foto: Egypt's Aircraft Accident Investigation Central Directorate (EAAICD)

- Cockpiten kan ha gått opp i flammer

Sist oppdatert:
Det hevder advokatfirmaet som forventer 5,4 milliarder i kompensasjon til de pårørende.

Advokatfirmaet som representerer de pårørende, har en egen teori om hva som skjedde.

For nøyaktig tre uker siden forsvant det malaysiske passasjerflyet MH370 sporløst fra luften på vei fra Kuala Lumpur til Beijing. Ingen vrakrester er foreløpig funnet, og hva som skjedde med flyet, er fortsatt en gåte.

239 mennesker var om bord i flyet. Det London-baserte advokatfirmaet Stewarts Law representerer flere av de pårørende. Firmaet har bred erfaring fra rettstvister innen flyulykker.

- Enkleste forklaringen
Mens malaysiske myndigheter mener at enten én av pilotene eller en annen person om bord har bevisst forårsaket en flystyrt, hevder advokatfirmaet at en brann i cockpit eller oksygentap er en mer sannsynlig forklaring til forsvinningen.

Firmaet kom fram til sin konklusjon etter å ha studert de motstridene meldingene, som har kommet fra malaysiske myndigheter, om flyets krus etter avgang.

- Vi tror på den enklere forklaringen, at det var en form for elektrisk brann som førte til en rask dekompresjon, og at det resulterte i at flyet snudde og forsvant et sted i Det indiske hav, sier piloten James Healy-Pratt , som er et medlem av advokatfirmaet Stewarts Law, skriver britiske The Times.

- Det er veldig sjelden med vellykkede flykapringer etter 9/11, sier han.

Trekker paralleller
En brann med påfølgende tap av kabintrykk kan ifølge Healy-Pratt ha slått ut kommunikasjonssystemene og tatt livet av alle om bord. Deretter kan flyet ha fløyet på autopilot til det gikk tom for drivstoff.

Healy-Pratt trekker paralleller til en brann som brøt ut i cockpiten på et Boeing 777-fly som sto på bakken i Kairo i 2011. Brannen oppsto som følge av en kortslutning. Alle om bord kom seg ut av flyet med livet i behold. Healy-Pratt påstår at hele 280 Boeing 777-fly er levert med defekt ledningsnett.

Boeing vil imidlertid ikke kommentere koblingene mellom de to hendelsene overfor The Times, og understreker at de ikke kan uttale seg om en pågående etterforskning.

Healy-Pratt hevder at alle de amerikanskeide Boeing 777-flyene ble instruert til å erstatte det defekte systemet. Mens det ifølge advokatfirmaet er uklart om Malaysia Airlines utførte endringene på sine fly.

Krever 5,4 milliarder
Advokatfirmaet Stewarts Law forventer at flyselskapet Malaysia Airlines utbetaler en kompensasjon på 900 millioner dollar til de pårørende. Det utgjør 5,4 milliarder norske kroner. 

(Artikkelen fortsetter under bildet).

OMFATTENDE SKADER: Et britisk advokatfirma, som representerer de pårørende, trekker paralleller mellom det savnede Boeing 777-flyet og en brann som oppsto i cockpiten til et Boeing 777-fly fra EgyptAir.

En av teoriene er at flykapteinen Zaharie Ahmad Shah (53) styrtet flyet med vilje ned i havet. Sønnen til kapteinen benekter imidlertid at faren tok alle de 238 menneskene om bord med seg i døden.

- Jeg har lest alt på nett, men har ignorert spekulasjoner, sier den yngste sønnen Ahmad Seth (26) til New Strait Times.

- Vi er kanskje ikke så nære ettersom han reiser såpass mye. Men jeg kjenner ham, sier sønnen.

Zaharie Ahmad Shah (53).

- Ikke i stand til å fly
En høytstående kilde knyttet til den malaysiske etterforskningen uttalte til USA Today tidligere denne uken at de forsøker å presse familien for opplysninger som kan kaste lys over den mentale tilstanden til piloten.

En venn har uttalt at kapteinen var knust etter at kona forlot ham.

- Han er en av de bedre pilotene som finnes, og jeg er ingen medisinsk ekspert, men tatt i betrakting alt som skjedde i livet til Zaharie, så var han antakelig ikke i mental stand til å fly, sier vennen, som ønsker å være anonym, til New Zealand Herald.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere