RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Dansk flyselskap i nord vil true flysikkerheten

Sist oppdatert:
Tromsø/Oslo (NTB): Widerøe og DAT i krangel om kortbanenettet i nord.

Både Widerøe og DAT har meldt seg på kampen om å drifte rutene fra 1. april 2013 til 31. mars 2017. Mangeårig Widerøe-pilot Ola Giæver, som representerer en gruppering av samtlige ansatte som ønsker å kjøpe Widerøe fra SAS, advarer mot konsekvensene dersom konkurrenten får overta, skriver Nordlys.

- Svekket sikkerhet
- Om de overtar, vil det være det samme som å gå tilbake til sikkerhetsnivået vi hadde på 80-tallet, hevder Giæver.

Bakgrunnen for Giævers uttalelse er det som skjedde i forbindelse med tildelingen av rutene for Lofoten i fjor. DAT ble fratatt disse rutene etter først å ha vunnet kontrakten, fordi selskapet ikke kunne dokumentere påkrevd kompassystem for å lande i Lofoten.

DAT-direktør Jesper Rungholm avviser at selskapet vil senke flysikkerheten dersom det vinner rutene i nord.

Kan leie sikkerhetsutstyr
Widerøe eier dette utstyret, som DAT nå har fått mulighet til å lease i det øyeblikket Widerøe eventuelt skulle tape anbudskampen.

Problemet for DAT er at det vil ta fem til åtte måneder å installere systemet i flyene. Departementet krever at det er installert fra dag én, altså allerede 1. april.

Widerøe eier dette utstyret, som DAT nå har fått mulighet til å lease i det øyeblikket Widerøe eventuelt skulle tape anbudskampen. Problemet for DAT er at det vil ta fem til åtte måneder å installere systemet i flyene. Departementet krever at det er installert fra dag én, altså allerede 1. april.

DAT krever derfor at departementet endrer kravene, slik at utstyret isteden må være på plass raskest mulig. Endres ikke kravene, favoriserer regjeringen Widerøe i lufta, mener Rungholm. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere