RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Arnstad
Arnstad Foto: Paul Weaver (Nettavisen)

- De blå er uenige om samferdselspengene

Sist oppdatert:
Det kan bety mindre vei.

Regjeringen la i vår fram tidenes samferdselssatsing med Nasjonal Transportplan for 2014 til 2023. Minst tre sider ved en eventuell blå regjering truer denne satsingen.

Over en halv billion kroner – 508 milliarder – ble lagt på bordet da regjeringen la fram sin 10 årsplan for utbygging av veier og jernbane tidligere i år. 500 milliarder som vil innebære 1280 km ny riksvei, et massivt vedlikeholdsløft, betydelige reisetidsreduksjoner, 78 milliarder kroner i sparte transportkostnader for næringslivet og utbygging av jernbane rundt alle de store byene.

Det er med andre ord en svært ambisiøs plan med klare prioriteringer som samlet et bredt flertall i Stortinget.

Spørsmålet er hva som skjer med samferselssatsningen dersom de blåblå skulle ta over. De er grunnleggende uenige om finansieringen av samferdselssektoren og minst tre forhold kan føre til at en rekke prosjekter blir helt i det blå.

Høyre har omfavnet en finansieringsmodell som kalles offentlig-privat samarbeid (OPS). I dag bygger private alle samferdselsprosjekter, men Høyre vil at de også skal finansierte dem. Det skjer ved at en privat utbygger låner 100 prosent av byggekostnaden og at staten betaler årlig leie til utbyggeren i 25 for at allmennheten skal få adgang til veien.

Det at man får rentekostnader på hele investeringssummen gjør dette til en svært dyr måte å finansiere prosjekter på. Samferdselsdepartementet har regnet ut at de 17 prosjektene som høyre foreslår bygd med OPS blir 37 mrd. kroner dyrere for samfunnet enn dersom de samme prosjektene bygges med dagens finansieringsform.

OPS er dyrt og det gir oss mindre vei for pengene. Det gir heller ikke raskere utbygging slik det blir påstått. Vi bygger i dag offentlige samferdselsprosjekter som gjennomføres raskere enn de tre OPS prosjektene som er bygget her i landet. Disse tre prosjektene betaler for øvrig den norske stat fortsatt avdrag på hvert år, til sammen 411 mill. i året. Først i 2034 vil regningen være gjort opp!

Fremskrittspartiet er ikke enig med Høyre når det gjelder OPS som finansieringsform. Det er i det hele tatt mye Høyre og Fremskrittspartiet ikke er enige om hvordan de skal finansiere samferdselssektoren. Mens høyre er en varm forsvarer av handlingsregel, bompenger og OPS, vil Frp verken ha bompenger, OPS eller følge handlingsregelen. Det er derfor stor usikkerhet om hvordan H og Frp sammen vil finansiere samferdsel. Konkret betyr dette at Høyre og Frp mangler store penger til å gjennomføre 56 av de store veiprosjektene som er prioritert i Nasjonal Transportplan.

Sist disse to partiene var med på å styre Norge ga de 20 ganger mer i skattelette enn i økte bevilgninger til samferdsel. Nå lover de to partiene igjen skattelette på mellom 25-100 mrd.

Regjeringens transportplan vil kreve store deler av handlingsrommet i statsbudsjettet framover. Da vil det ikke være rom for skattelette.

Nasjonal transportplan er en gjennomtenkt, ambisiøs og realistisk plan. Skulle de blåblå komme i regjering er det høyst usikkert hvordan samferdselssatsingen blir. I det minst burde de to partiene før valget avklare hvordan de mener denne sektoren skal finansieres.

Mer fra Nettavisen:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere