RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Norges Lastebileier-Forbund)

- De bryter loven for å unngå gassing

Sist oppdatert:
Norges Lastebileier-Forbund mener organisert mafia opererer på norske veier .

Nettavisen skrev mandag om mobile vinningskriminelle som stjeler drivstoff fra bensinstasjoner, lastebiler og anleggsmaskiner i Norge.

Både Shell og politiet mener det stjålne drivstoffet omsettes på det svarte markedet.

- Vi har tett dialog med lastebilnæringen som forteller at de blir utkonkurrert av utenlandske selskaper som tar oppdrag i Norge. Vårt inntrykk støtter lastebilnæringens, og vi mener det er nærliggende å tro at stjålet drivstoff blir omsatt til deler av næringen, opplyste politiinspektør Odd Skei Kostveit til Nettavisen.

Tips? Kontakt: Henrik.Arneberg@Nettavisen.no

Gasses i førerhusene
Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund sier at organisasjonens medlemmer er godt kjent med drivstofftyverier.

- Vi gjennomførte en undersøkelse blant våre medlemmer der 64 prosent av bedriftene oppga at de hadde opplevd å bli frastjålet diesel. 42 prosent svarte at de har opplevd kriminalitet i forbindelse med jobboppdrag, sier han.

Ifølge Mo er mange sjåfører redde for å bli gasset når de gjennomfører sine pålagte kjøre- og hvilebestemmelser langs norske veier.

- Tyvene bruker alle mulige slags metoder for å stjele diesel eller annet utstyr fra lastebiler. Flere har opplevd å bli gasset i førerhusene sine. Det er eksempler på at sjåfører har opplevd å bli gasset i førerhusene sine. Tanklokkene brytes opp og tappes med kompressor. Er tanklokket låst slås det hull i tanken, sier direktøren.

Flere av sjåførene har varslet at de bryter kjøre- og hvilebestemmelsene fordi de ikke tør å sove på mange av plassene langs veiene. Det opprører direktøren.

- I vår undersøkelse sier nesten halvparten at de har opplevd kriminalitet i forbindelse med jobboppdrag. Tenk om det samme resultatet hadde kommet på andre arbeidsplasser. Dette er både alvorlig og oppsiktsvekkende, sier han.

- Stjeler for 100 millioner
I likhet med både politiet og bransjeorganisasjonen Norsk Petroleumsinstitutt (NP) mener Mo at majoriteten av det han omtaler som organisert mafia består av østeuropeiske bander. De fleste drivstofftyveriene skjer på sør- og Østlandet.

- Basert på egne undersøkelser og erfaringstall fra Sverige anslår vi at situasjonen i Norge er lik som i Sverige, at stjeles diesel for opp mot kanskje 100 millioner kroner i året også i Norge, sier Mo.

Om kjøperne av det stjålne drivstoffet sier han at mange av kjøperne er lavtlønnede utenlandske sjåfører med dårlige betingelser.

- Dette problemet kom for fullt etter den siste utvidelsen av EU. Kjøperne er utenlandske sjåfører som utsettes for sosial dumping i hjemlandet. Vi hører ofte historier om sjåfører som har inkludert i lønnspakken at de skal skaffe diesel selv. Enten stjeler eller kjøper de ulovlig drivstoff for å komme seg videre fra Norge, sier han.

Mo mener situasjonen er fullstendig ute av kontroll. Ifølge organisasjonens undersøkelse anmeldes mindre enn 50 prosent av tyveriene.

- Det er ingen kontroll på hva som foregår. Våre hovedveier er en korridor av kriminalitet der det er nærmest fritt fram å stjele diesel. Politiet mangler systemer og følger ikke opp godt nok. Det finnes heller ikke tilstrekkelig trygge plasser der sjåførene kan parkere, hvile eller sove. Det er på tide at myndighetene tar ansvar og sikrer sjåførenes arbeidsmiljø, sier han.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere