RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Demp charter-forventningene

Sist oppdatert:
Insekter og møkkete rom er noe av det du kan forvente deg når du reiser charter.

(SIDE2): For charterturen gjelder det samme som for så mye annet – du får det du betaler for.

Å bestille uspesifisert bosted er et sjansespill. Blant reisearrangørene er det en generell oppfatning om at det er her de fleste går i den berømte fella.

Les også: Ikke gå i charterfella

- Jeg synes det er fint at dere belyser at det faktisk er forskjell på å reise uspesifisert og det å kjøpe et rom på et valgt hotell på forhånd. Det går vel på å ha riktig forventninger når man får fly og hotell i en uke for under to tusen kroner, sier informasjonssjef Helen Begby hos Apollo.

Hun påpeker også at selskapet ikke plasserer gjester som reiser alene på samme rom som en eller flere andre. Om to personer reiser sammen, blir de heller ikke plassert sammen med et annet par i en 3-roms leilighet for 4 personer.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- Stadig færre velger å reise uspesifisert - til det er ferietiden for dyrebar. Nordmenn vil i 2008 vite hvor de skal bo, kommenterer informasjonssjef Lena Petersson hos Star Tour.

Høye forventninger
Forbrukerrådet registrerer ofte at forventningene er veldig store, og er det dette som er problemet er det vanskelig å få gjennomslag for en klage.

- De siste årene har også arrangørene blitt flinkere til å opplyse om de forholdene som møter gjestene, mener rådgiver Elise Korsvik.

- Skjer det noe uventet, eller er det direkte mangler i forhold til det man har bestilt, så må man ta kontakt med reiseleder med en gang. Ikke vent til du er hjemme med å klage, for arrangøren må få en mulighet til å ordne opp, forklarer hun.

Forventningene til hotellstandard er det som ofte går igjen og her er det naturlige variasjoner fra land til land. To stjerner i Bulgaria er kanskje ikke det samme som her hjemme.

Les også: Et charter-helvete

- Alt fra små insekter på rommet til vasking kan være annerledes fra det man hadde forventet seg. Beliggenheten er også noe som er lurt å sjekke grundig før man bestiller eller reiser. Grunnlaget for klagene som kommer til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser, vurderes også ut i fra slike forhold, sier Korsvik.

Konkrete mangler
Er det konkrete mangler i forhold til det man har bestilt er det med en gang lettere å få en oppreisning.

- Jeg har inntrykk av at charterselskapene strekker seg langt for å komme til enighet med sine gjester. De vil gjerne løse konfliktene med en gang og lenge før de havner her hos oss, kommenterer Petersson.

Petersson kjenner seg ikke helt igjen i artikkelen om nordmenn som kan havne i charterfella.

- Jeg opplever nordmenn som nysgjerrige og uredde. Stadig flere reiser lengre og det å prøve ny mat og leie bil er noe vi har gjort lenge, mener Petersson.

Snever defininsjon
Begby fra Apollo synes det er bra med gode og nyttige tips til charterturistene, men at definisjonen av charterferie blir veldig snevert.

- Charter i dag er mye mer enn fylleturer til Magaluf på Mallorca. For de fleste er det en bekvem og enkel måte å bestille fly og hotell til fritt valgt reisemål. Så kan man alltid si at på enkelte reisemål er det rene turistmaskiner, men så er det også mange som synes det er helt ok og søker tryggheten med nettopp dette, påpeker Bergby.

- I Apollo mener vi at charter som konsept og også charterkundene er mangfoldige, og prøver å møte dette med å ha en bred meny og noe for enhver smak, legger hun til.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere