RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: REUTERS/Max Rossi/SCANPIX

- Det har begynt å lekke fra skipet

Sist oppdatert:
Frykter miljøkatastrofe etter cruiseskipkantringen.

Italienske myndigheter frykter at store mengder olje skal lekke fra det havarerte cruiseskipet utenfor Toscana.

En stor oljelekkasje vil true et av de mest pittoreske og verneverdige områdene av Middelhavet.

- Det har begynt å lekke fra skipet, men det er foreløpig uklart om det er olje som lekker, sier Italias miljøminister Corrado Clini.

Ministeren sier han vil erklære unntakstilstand, noe som skal kunne frigi ekstra midler til innsatsen for å unngå en miljøkatastrofe, skriver Reuters. Det settes nå ut lenser for å begrense et mulig utslipp.

Skipet sklir
Siden skipet gikk på et skjær og kantret fredag kveld, har det støttet seg på en klippe like ved øya Giglio, men mandag begynte plutselig skipet å skli flere centimeter i dårlig vær.

Redningsarbeidet ble utsatt noen timer, men fortsatte mandag ettermiddag inntil det ble mørkt. Situasjonen var fortsatt usikker og myndighetene frykter dårlig vær.

Hittil er det funnet seks omkomne etter ulykken, mens rundt 15 fortsatt er savnet. Rundt 60 mennesker er skadd.

Frykter lekkasje
Det er 2300 tonn drivstoff om bord, men foreløpig ingen tegn til lekkasje, ifølge administrerende direktør Pier Luigi Foschi i rederiet Costa Crociere, som eier skipet.

Ulykken skjedde i et vernet havområde, og miljøminister Corrado Clini sier at myndighetene må handle raskt for å hindre en miljøkatastrofe.

Borgermesteren på Giglio, Sergio Ortelli, frykter det verste og sier at skipet utgjør en tidsinnstilt miljøbombe.

- Jeg håper at drivstoffet kan bli hentet ut fra skipet, sier Ortelli ifølge nyhetsbyrået AFP.

Øya er berømt for sine sandstrender og rustikke sjarm. 800 innbyggere får om sommeren selskap av flere tusen turister.

Kaos
Overlevende passasjerer forteller om kaos og forvirring om bord i skipet. Evakueringen ble først startet én time etter at skipet gikk på grunn.

Rogijeh Hojat (50) fra Fredrikstad forteller om noen dramatiske minutter på dekket. Familier kom fra hverandre, barn gråt, og voksne menn fikk panikk og hoppet i sjøen.

- Personalet hadde ikke kontroll, sier hun til NRK.

I starten skjedde evakueringen alfabetisk, noe som førte til at mange ble avvist ved livbåtene. Sammen med flere andre passasjerer tok Hojat over kontrollen av evakueringen ved en av livbåtene.

- Etter at vi overtok kontrollen, gikk det bra. Jeg tror vi reddet mange liv, forteller Hojat, som mandag kom hjem igjen til Østfold etter den dramatiske turen.

Kapteinen pågrepet
Rederisjef Foschi mener ulykken skyldtes «uforklarlige» feil fra kapteinen. Rederiet insisterer på at selskapet aldri vil gå på akkord med sikkerheten og gir mannskapet generelt de beste skussmål.

Mens rederiet bedyrer sin uskyld, sitter skipets kaptein bak lås og slå. Ikke bare anklages han for å ha stukket fra skipet sammen med førstestyrmannen. Det spekuleres også på om han valgte den vågale kursen for enten å vise fram det vakre skipet til øyas lokalbefolkning eller for å glede hovmesteren, som kommer fra øya.

Populært i Norge
Både Costa Crociere og flere andre cruiseselskaper opplever nå markant børsnedgang, og bransjen er redd for at ulykken skal skremme turistene bort.

Mange nordmenn har etter alt å dømme bestilt sommerferie både på det kantrede cruiseskipet og på de 15 andre cruiseskipene som eies av Costa Crociere.

- Vi selger mye Costa, og bestillingene gjelder over hele verden. Jeg vil anta at flere hundre har bestilt sommerferien sin med Costa Concordia, fra ulike reiseselskaper, sier Bråthen til NTB.

Alle som har bestilt tur med skipet, vil få refundert billettprisen, ifølge Bråthen.

(©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere