RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
ULYKKESSTEDET: 150 mennesker var ombord i Germanwings-flyet, da det styrtet i de franske alpene.
ULYKKESSTEDET: 150 mennesker var ombord i Germanwings-flyet, da det styrtet i de franske alpene. (Scanpix)

- Det har mest sannsynlig vært en kapring, og derpå følgende massedrap

Sist oppdatert:
Den ene piloten ble låst ute av cockpit før Germanwings-flyet styrtet i alpene.

Torsdag ble det kjent at en av pilotene i Germanwings-flyet som styrtet i Alpene tidligere i uken, forlot cockpiten før ulykken og slapp ikke inn igjen. Dette går fram av taleregistratoren til flyet.

Les mer: Flyger forlot førerkabinen før flyet styrtet

Hva som er årsaken til styrten er ennå ikke kjent, men en av teoriene er at det ikke var en ulykke.

- Det er nesten ingen som har turt å tenke tanken. Men når man hører at det angivelig skal være taleopptak av en pilot som prøver å komme inn i cockpit igjen, etter trolig å ha vært på toalettet, og flyet setter i gang en nedstigning, så tyder det på at den som har vært i cockpit har vært bevisst og satt flyet i en nedstigning selv, sier pensjonert pilot og tidligere leder av flyoperativt forum, Per Gram til Radio Norge.

- Et fly går ikke i en nedstigning uten at noen i cockpit gjør det fysisk. Så det er mest sannsynlig at det er det som har skjedd. Det har vært en kapring, og derpå følgende massedrap, fortsetter han.

Også andre flyeksperter har pekt på at flyet vendte nesen nedover og falt med 2000 fot i minuttet, frem til det styrtet, - og at flyets kurs må endres fysisk.

Spanske El País skriver at den franske flyhavarikommisjonen BEA holder muligheten åpen for at flyet ble styrtet med vilje, enten ved selvmord eller terrorisme. Den franske avisa Le Figaro spekulerer på om en av pilotene kan ha begått selvmord og tatt med seg hele flyet inn i fjellsiden.

- Dette dreier seg om en etterforskning av flysikkerhet som kan ende i en kriminell etterforskning, sier flyekspert Nicolas Redier til avisen.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Franske myndigheter har verken bekreftet eller avkreftet New York Times' melding om at taleregistratoren viste at en av pilotene hadde forlatt cockpiten og ikke slapp inn i igjen. Det er heller ikke kjent om det var flykapteinen eller annenflygeren som satt igjen.

Redier mener det ikke er sannsynlig at piloten i cockpit var syk eller bevisstløs da flyet styrtet.

FLYEKSPERT: Per Gram.

- Akutt sykdom hos piloten ved spakene er lite sannsynlig, spesielt siden flygeren som er ute av cockpiten, har mulighet til å trenge seg inn, sier Nicolas Redier.

Han viser til at det er vanlig at man må slå inn en kode som aktiverer et kamera i cockpiten for å komme seg inn, men at koden ikke åpner døra om flygeren inne i cockpiten trykker på en knapp som avviser koden innen 30 sekunder.

Men dersom opplysningene om at den ene piloten ble låst ute og ikke kom inn ved bruk av makt, så ser ikke Gram noen annen forklaring enn at flystyrten var overlagt.

- Forutsatt at opplysningen er korrekte, noe de trolig er i og med at kilden står nære havarikommisjonen, så er hele historien redselsfull. Flygerne ses som siste skanse, og de som skal redde flyet. Kan man ikke stole på de heller, hva gjør vi da? Og hvordan skal man sjekke psyken på flygerne på en bedre måte?

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

SVARTE BOKSEN: Taleregistratoren til ulykkesflyet er funnet.


Kan stenges ute

Nettavisen har snakket med en norsk pilot som til daglig flyr Airbus og som en rekke ganger har flydd flytypen A-320, lik det som styrtet.

- Det lukter «suicide mission» lang vei. Det kommer til å komme som et sjokk på mange, sier piloten til Nettavisen. 

Han forklarer hvordan prosedyren er for å få adgang til cockpit hos de fleste flyselskaper.

- Dagens strenge og gode krav ble innført etter 9/11. Man ville lage et system hvor ikke alle kunne trenge seg inn i cockpiten, sier piloten.

Blant annet er dørene skuddsikre og man trenger en kode for å åpne døren. Når koden blir tastet, kommer det et lydsignal i cockpit, som indikerer at noen prøver å komme inn.

- For å unngå at uvedkommende skal kunne komme inn i cockpit, har man et forsinket system, slik at det tar fra 30 til 45 sekunder før døren åpner. Da vil piloten som sitter igjen i cockpiten, fysisk kunne nekte personer som vil ha seg inn i cockpit, sier piloten.

- Men er det ikke mulig at systemet har brutt sammen, at det har oppstått en teknisk feil?

- Det er selvfølgelig en sjanse for det, men den er mikroskopisk.

Eller at piloten har glemt koden?

- Det er også mulig, men koden er lik i hele flyselskapet, så flyvertinnene skal også kunne den. Med andre ord, er det også lite sannsynlig, sier piloten.

SORG: Frankrikes president Holland, Spanias statsminister Rajoy og den tyske kansleren Merkel møttes i nærheten av ulykesstedet onsdag.

- Aldri sikrere enn piloten bak spakene

Han mener at kombinasjonen av alle enkelthendelsene, neppe er tilfeldig.

- Kombinasjonen av alt, tyder på at flystyrten er styrt med vilje. At noen har satt nesa nedover med 1.000 meter i minuttet, uten at det ble gjort med vilje, rimer ikke. Hvorfor skulle han sette ned 1.000 meter i minuttet? Det må han fysisk ha iverksatt, sier piloten.

Til sammenligning faller et fly under en normal innflyving fra 150 til 300 meter per minutt.

- I starten ble det spekulert i at man mistet trykket i kabinen, men da står ikke en pilot utenfor cockpit og slår på døren, sier piloten.

Piloten ønsker å være anonym, da det fort vil bli tatt ille opp hos hans arbeidsgiver. Han mener imidlertid at det er viktig å få belyst saken, da flyvere også er mennesker.

- Hele bransjen er under et voldsomt press. Ikke alle klarer å håndtere dette psykisk. Vi ser helt klart tendenser til råtne epler i kurven blant oss piloter, som i alle andre bransjer, sier piloten.

- At bransjen er under et voldsomt press, vil kunne gå utover sikkerheten. Germanwings og Lufthansa er presset på pensjon og lønn. Flyene blir aldri sikrere enn de som sitter bak spakene, fortsetter piloten.

150 døde

Alle de 144 passasjerene og mannskapet på seks omkom i tirsdagens flystyrt i nærheten av Digne-les-Bains, i et svært uframkommelig område av den franske delen av Alpene.

Lufthansas sjef Carsten Spohr tror årsaken til ulykken vil bli funnet.

- Jeg er sikker på at vi vil finne årsaken siden flyet ikke styrtet i vannet. Det kan være snakk om dager. Vi er sikre på at vi skal finne ut hva som har skjedd, sa han onsdag.

Den svarte boksens taleregistrator ble funnet tirsdag. Redningsarbeidet fortsetter torsdag, men det er usikkerhet om alle de omkomne vil ble funnet.

LES: Usikre på om alle omkomne i flystyrten blir funnet
LES også: Germanwings-ulykken: Her er de første bildene fra ulykkesstedet

MEDELEVER: I løpet av tirsdag ettermiddag kom det medelever og venner, som tente lys utenfor den tyske skolen som savner 16 av sine elever og to lærer etter flystyrten. Elevene hadde vært på språkskole i Spania.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere