RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Samlerhuset (Samlerhuset)

- Dette er lureri

Sist oppdatert:
Kongemynter høster kritikk.

Har du arvet eller funnet gamle sedler og mynter på loftet, kan disse vise seg å være verd mer enn du tror, forutsatt at objektene er sjeldne og i god stand.

Er det derimot snakk om myntsamlinger med stort opplag, kan du risikere å ha tapt mye penger.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

I fjor kunne «Tv2 Hjelper Deg» fortelle historien om Gert Veiteberg, som hadde investert 400.000 kroner i det han trodde var verdifulle mynter og medaljer fra Samlerhuset.

Reklamefilmene deres ruller over norske tv-skjermer i disse dager, til tross for at virksomheten har vært gjenstand for flengende kritikk de siste årene.

Sjokket
Da Gert døde i 2005 hadde han kjøpt rundt 1000 samlerobjekter som han håpet og trodde skulle sikre barnebarnas fremtid.

Fem år etter hans bortgang kom sjokket.

Profesjonelle samlere viste null interesse for arvegodset som arvingene trodde var verdifullt.

Samlere kunne strekke seg til å betale rundt 80-90.000 kroner, altså rundt 20 prosent av kjøpesummen.

Etter at «Tv2 Hjelper Deg» tok saken, bestemte Samlerhuset seg for å kjøpe hele samlingen tilbake fra Gert for 400.000 kroner.

- Får 25 prosent tilbake
- Det kommer stadig vekk folk innom som vil prøve å selge medaljesamlinger som de trodde var gode investeringer. Det er kjedelig å gi dem de nedslående nyhetene om myntene og medaljenes egentlige verdi. Det er mange skuffede kunder, sier mynthandler Karl Sæthre i Bergens Mynt og Seddelforretning.

Ifølge mynthandleren er det myntens verdi som metall legges til grunn, og denne verdien ligger som regel 75 prosent lavere enn det folk har betalt.

Dermed er det mange som har betalt 500 kroner for en mynt, og som slukøret må ta til takke med å få en hundrelapp tilbake, ifølge Sæthre.

Han mener at Samlerhuset driver med villedende markedsføring.

Markedsdirektør for Samlerhuset Jannicke Daae mener også at påstanden fra Sæthre ikke er rimelig, da metallprisen alene er høyere enn som så.

- Ikke investeringer
- Mange av tingene som de selger markedsføres som gode investeringer. Det er de ikke. Det er på grensen til lureri, sier Sæthre.

Daae mener at selskapet har sitt på det rene.

- Det er ingenting i reklamefilmen som antyder noe som helst om mulig verdistigning, eller investering. Det sies ingenting om det, det står ingenting om det, og det er ingen visuelle elementer som antyder noe som helst i den retning.

Samlerhuset er distributør av medaljene fra Det Norske Myntverket.

I reklamefilmen selges jubileumsmedaljen fra Kongeriket Norge.

Den første medaljen du kjøper koster 99 kroner, dermed er du automatisk abonnent på resten av samlingen, som koster 440 kroner per stykk, pluss 59 kroner i porto.

Samlingen består av cirka 30 slike medaljer, og du må melde deg ut for å unngå videre regninger fra Samlerhuset.

Fem sekunders advarsel
Rognstad påpeker at det opplyses i reklamen om at «Samlerhuset garanterer ikke at våre objekter beholder sin opprinnelige pris, eller at det finner sted en verdiøkning over tid.»

Denne teksten kan leses i 5 sekunder i løpet av den ett minutt lange reklamefilmen.

Daae reagerer på kritikken, og mener at penger slett ikke er hovedmotivasjonen for mange samlere.

- Det kan ikke være slik at en mynthandler bestemmer hva som er eller bør være motivasjonen for å samle, og at andre samlere, les majoriteten av samlermarkedet som Samlerhuset betjener, er useriøse. Det er en grov undervurdering og stigmatisering av de hundretusenvis av nordmenn som har samlet, og som samler, enten de samler på medaljer, porselensdukker, veteranbiler, miniatyrflasker, skulpturer, kunst eller hva det måtte være. Vi har tusenvis av fornøyde medaljesamlere som finner glede i å samle på nye medaljer, skriver hun i en mail til NA24

Samlerhuset omsatte for 277 millioner kroner i 2010, og hadde resultat på 37 millioner.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere