RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Somebody.no (Somebody.no)

- Dette tilbudet gjør deg tykk

Sist oppdatert:
Bensinstasjon-ostepølsen du ikke bør la deg friste av.

(SIDE2:) Shell Fresh hadde for kort tid siden et tilbud med slagordet «Enda større- samme pris». Tilbudet gjaldt ostepølse med drikke til 49 kroner, og kampanjen får nå prisen «Beste fedmekampanje våren 2011».

- Provoserende
Det er nettstedet somebody.no som jevnlig kårer den verste fedmekampanjen. Tidligere har Narvesen og Coop stukket av med «seieren» for henholdsvis høst og vinter. Nettsiden mener at mange av de tilbudene man finner i kiosker, butikker og på bensinstasjoner er rene Fedmekampanjer.

Nå er det Shell som markerer seg med sitt ostepølse-tilbud.

- Jeg synes den holdningen en slik kampanje representerer er provoserende, sier ernæringsfysiolog og daglig leder Camilla Andersen ved somebody.no.

- Med tanke på vektutviklingen i samfunnet, er det ikke flere og større pølser vi trenger. Nå skal ikke jeg fortelle handelen hva de skal gjøre, men jeg vil gjerne fortelle folk at dette er et tilbud som fort gjør deg tykk.

Mengden avgjør
Til Side2 sier Andersen at de ønsker å rette fokus på størrelse, fordi det er størrelsen det kommer an på.

- Vi er opptatt av at man skal kunne spise hva man vil, men det er mengden og hyppigheten som er avgjørende. Og pølse er ikke det vi først og fremst ønsker at folk skal spise mer av. Det er motsatt i forhold til hva helsemyndighetene jobber mot.

Andersen opplyser også at en ostepølse er verre enn en vanlig pølse.

- Det er klart det er mer usunt med ostepølse på grunn av osten, det er flere kalorier og mer fett i en ostepølse. Dette er også et tilbud som gjelder en hel meny, og hvis man ikke er bevisst og velger vann istedenfor brus så blir det totalt sett et måltid med mye kalorier i forhold til næringen du får i deg.

Ernæringseksperten mener at det er større sannsynlighet for at personer som tyr til slike kjappe måltidsløsninger er faste kunder.

- Ostepølsemeny til 49 kroner med brød og sukkerholdig brus inneholder omtrent dobbelt så mange kalorier som en matpakkelunsj, og flere kalorier enn en vanlig middag. Og jeg er redd for at bensinstasjoner har mange faste kunder, slik at det kan bli en vane med slike måltider. Hvis man samtidig har et stillesittende arbeid, blir det fort bilringer av det.

Ønsker variert tilbud
Shell på sin side er ikke glad for denne kåringen.

- Dette er så absolutt ikke en kåring vi har lyst til å vinne. Ostepølse er et av de produktene vi selger meste av og ostepølsekampanjen i april var ment som en «value»- kampanje på pølser for kundene. Dette var et produkt vi hadde i fire uker og er kun en kampanjevariant, sier markedssjef Ida Botnevik Fjell i NorgesGruppen til Side2.

- Vi har i flere år hatt en godt samarbeid med LHL, og har bland annet Luna og blings som anbefales av LHL. Vi vet vi har flere kunder som regelmessig spiser hos oss å ønsker å tilby et variert og sunt kosthold i tillegg til pølser. Det er viktig for oss at kundene har valgmuligheter når de handler hos oss. Enten om de ønsker ostepølse eller et sunnere alternativ som Luna, Blings eller grove baguetter. Alle menyer tilbys også med juice eller brus, legger hun til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere