RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Crestock (Crestock)

- Drikk juice før trening

Sist oppdatert:
Fyll opp med karbohydrater før løpeturen, mener dansk treningsekspert.

(SIDE2): Du løper bedre, hvis du drikker et glass hjemmepresset juice før treningen. Karbohydrater er nemlig avgjørende for din prestasjon, fastslår Brian Dåsbjerg fra Danish Sports Academy.

Forbrenner mindre
Han mener at det er en utbredt misforståelse et man forbrenner mer kalorier hvis man dropper å spise eller drikke før treningen. Faktisk er det motsatt.

Det melder det danske nettstedet Løb Nu

- I virkeligheten kan man ende med opp med å forbrenne mindre, fordi kroppen ikke har energi nok til å jobbe like hardt, som den ellers kan, forklarer Dåsbjerg.

Han mener en juice av gulrøtter, epler, ingefær, sitron, rødbet og spinat er sunne og fine valg i kombinasjon.

- Snyt kroppen
Juicen bør du drikke en og en halv time før du legger ut på løpeturen.

- Hvis du spiser eller drikker for kort tid før løpeturen, risikerer du at blodsukkeret faller kraftig. Det kan gjøre deg både trett og uopplagt, sier han.

Hvis du allikevel spiser eller drikker rett før treningen vet eksperten likevel råd.

- I den situasjonen kan du snyte kroppen ved å løpe fort de første fire minuttene, da minimerer du de negative konsekvensene av at blodsukkeret faller.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere