RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Scanpix)

- Eier ikke loddselgere moral?

Sist oppdatert:
Det spør en sint sønn etter at hans demente og tunghørte mor på 91 ble solgt lodd.

Loddene ble solgt av Norsk Folkehjelp over telefon. Moren bor på Bakkane bo- og behandlingssenter i Skien i Telemark, skriver Telemarksavisa.

- Demente pasienter husker ikke og forstår ikke i en samtale. De sier ja til alt, sier vakthavende sykepleier Anh Nguyen, som bekrefter at telefonselgere er et problem for beboere som ikke kan ta vare på seg selv.

- Skal ikke skje
91-åringens sønn bebreider heller ikke Bakkane. Han bryr seg heller ikke om pengesummen på 400 kroner, som de 12 loddene kostet, men blir oppgitt over at eldre mennesker med demens blir utnyttet av ivrige loddselgere.

- Jeg har snakket med Norsk folkehjelp, som solgte henne loddene. De benytter et selskap til denne jobben og sier de er fornøyd med hvordan den utføres. Jeg har fått beklagelse og opphevet loddkjøpet, men det jeg er mest opptatt av nå er at slike saker ikke skal skje igjen, sier sønnen.

- Skjønner ikke
- Om en person er i stand til å ta en riktig avgjørelse, kan testes ved at selgeren spør hvilken adresse loddene skal selges til, for eksempel. Eller ved å stille et samfunnsspørsmål, som hvem er statsminister i Norge. Min mor kan ikke svare på slikt. Hun kjenner ikke igjen sin egen sønn en gang. Dessuten hører hun veldig dårlig, så ikke skjønner jeg hvordan noen har klart å selge henne lodd.

Blir ikke kjent
Fylkesleder for Norsk pensjonistforbund i Telemark, Leif Jernquist, henstiller til de store firmaene om å finne løsninger.

- Dette er et stort samfunnsproblem og hvis organisasjonene benekter at de opplever problemet ofte, så er det helt feil. De aller fleste eldre som blir utnyttet av loddselgere, får ikke sagt fra selv eller har pårørende som kan klage.

Tar saken videre
- Spesielt vil jeg si at store foreninger og forbund har en varsomhetsplikt, men problemet er at de leier selskap der profitten står i høysetet. Vi vil ta saken videre, lover Jernquist.

Han presiserer at problemet må forebygges fremfor at demente skal bli fratatt telefonen. – Det er helt uakseptabelt at en selger skal gjøre en god jobb på bekostning av de svakeste. Det er ikke vanskelig å sjekke om den du ringer er i stand til å ta en avgjørelse, for eksempel ved å spørre hvor loddene eller varene skal sendes, mener Jernquist og støtter forslaget til kvinnens sønn.

-Godt forslag
- Jeg beklager at situasjonen har oppstått. Vi følger opp selskapene som utfører jobben nøye. Vi er helt avhengig av et godt forhold til folk og givere, sier regionsekretær Trond Mathisen i Norsk folkehjelp i region sør.

- Hva synes du om å spørre kjøper om adressen som en kontroll?

- Uten tvil et godt forslag som jeg vil sende videre til markedsavdelingen, sier Mathisen.

Les flere saker fra Telemarksavisa her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere