RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Ekstra innhold hindrer ikke bruktsalg

Sist oppdatert:
Gamestop inviterer heller utgivere til å lage spillutvidelser for bruktmarkedet.

Mens Ubisoft irriterer spillere med sin omstridte DRM som krever at du er konstant koblet til internett mens du spiller, prøver Sony og Electronic Arts andre metoder.

I et forsøk på å få bukt med både ulovlig nedlasting og kjøp og salg av brukte spill, tilbyr selskapene ekstra innhold til den som kjøper nye spill. EA har valgt denne metoden for blant annet «Mass Effect 2», «Saboteur» og «Dragon Age: Origins». Forbrukere som kjøper spillet nytt får tilgang til en engangskode med ekstra innhold, innhold som andregangsspillere eventuelt må kjøpe i tillegg.

Skal vi tro toppsjef Dan DeMatteo i GameStop, er metoden uten virkning.

- Etter vår erfaring er andregangskjøperen en verdiorientert forbruker. Vi tror ikke ekstra innhold til ti dollar virker uimotståelig på denne kjøperen, sier han, ifølge Gamasutra.

DeMatteo mener heller at utgivere bør se fordelene av bruktsalget ved å tilby ekstra innhold til de mest solgte spillene, og dermed tjene penger bruktsalget.

- Vi kan markedsføre og selge utvidelsene direkte i butikkene. Det er en kjempeanledning for oss til å oppmuntre utviklere og utgivere til å skape ekstra innhold, fordi vi vil kunne markedsføre det, sier DeMatteo.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere