RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Somebody)

- En utmerket vitaminkilde

Jordbær er proppfull av noen av de kraftigste antioksidantene.

(SIDE2): - Jordbær er en ernæringsmessig juvel, som inneholder store mengder vitamin C og K, sink, fordøyelsesfiber, jod, kalium, folsyre, vitamin B2, vitamin B5, vitamin B6, magnesium og kopper, skriver frukt.no på sine sider.

Jordbær er også proppfull av fenoler som er blant de kraftigste av de kjente antioksidantene, og har vist seg å beskytte kroppens cellestrukturer mot skader av såkalte frie radikaler.

- Antioksidanter beskytter kroppens vev mot skader fra frie radikaler. Disse dannes ved normalt liv og aktivitet, men også ved stress, røyk, forurensing og solbestråling. En tommerfingerregel sier at jo mørkere farge frukten, grønnsakene eller bærene har, desto mer antioksidanter inneholder den. Den flotte rødfargen på jordbærene forteller oss at her er det mye fenoler, særlig antocyaniner og ellagsyre, sier ernæringsfysiolog i Somebody , Camilla Andersen til Side2.

Andre positive egenskaper ved jordbær:

Antioksidantene i bærene kan forebygge kreft og hjertesykdom ved å forhindre skade på celler, kroppsvev og arvestoff.

Markjordbær har litt høyere antioksidantinnhold enn vanlige jordbær.

Vitamin C fra jordbær fungerer også som en antioksidant, men har i tillegg andre oppgaver. Vitaminet er nødvendig for dannelse av bindevev i hud, sener og bein, det styrker immunforsvaret og fremmer opptaket av jern fra maten.

Folat er viktig for hjertehelsen og produksjon av nye røde blodlegemer, men også for forebyggelse av ryggmargsbrokk hos fostre. Kvinner som planlegger graviditet, er gravide eller ammer, bør derfor være påpasselige med folatinntaket.

Jordbærets unike innhold av fenoler har vist seg nyttige for å beskytte hjertet og det beskytter mot betennelser. Forøvrig er jordbær kalorifattig og inneholder jern og kalsium. Jordbær inneholder mye C-vitaminer og noe A- vitaminer.

Når vi sammenligner matvarer (per normalporsjon), er jordbær den tredje mest antioksidantrike maten vi kan spise.

(Kilde Bama.no, frukt.no)

Enkle jordbæroppskrifter:

Dessert med hylleblomstsaft

2 kurver jordbær

2 dl hylleblomstsaft

saften av 1 lime

Del jordbær, hell over saft av hylleblomst og saften av 1 lime. La det så i kjøleskapet en stund for at det skal trekke godt inn. Kan gjerne stå over natten.

Serveres med en dæsj god vaniljeis. Min sommerfavoritt! Spennende smak av hylleblomst.

Kald jordbærsuppe
2 kurver jordbær
4 ss sukker.
Saften av 1/2 lime.
Alt kjøres i blender til helt glatt. Settes kaldt og serveres med en kule is. Nydelig!

Brødskive med banan og jordbær
Legg banan og jordbær lagvis på skiva og vips så har du en deilig dessert med masse vitaminer og søt, deilig smak.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere