RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Silje Bjørnstad (Side2)

- Får ikke treningstips av Pia

Sist oppdatert:
Det er moren som er eksperten. Få hennes beste treningstips her.

(SIDE2): TV-personlighet og kjendismoren Jasmin Haraldsen (58) driver treningssenteret «Mind and Body» på Fornebu i Bærum utenfor Oslo.

58-åringen holder seg svært godt, men det er ikke takket være ekstremdietter.

- Jeg synes at dietter burde byttes ut med sunn fornuft og god hverdagskost. Hva kroppen trenger er veldig individuelt, og man kan derfor ikke si at man ikke skal spise det og det. Men kjenner kroppen sin best selv, og vet hva den trenger. Mange unge ødelegger seg selv, de løper seg ihjel og sulter seg ihjel, sier Haraldsen til Side2.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Jeg tenker at man kan spise det man vil, så lenge man gjør det i moderate mengder. Da er det ingenting i veien med å spise sjokolade eller pizza - det gjør jeg selv. Du kan nyte kalorier, men ikke for mange. Samtidig er det viktig å få i seg mye grønt, jeg pleier for eksempel å lage grønne smoothies.

Hun sier at hemmeligheten bak en sunn kropp, er å aldri stoppe å bevege seg.

- Hold deg i bevegelse, gå en tur, ta trappene, eller dra på fjellet. Dette er noe du kan gjøre livet ut, sier Jasmin.

Haraldsen trener mer styrke enn kardio. Og hun mener at man ikke trenger å trene så ofte, eller overdrevent mye.

- Jeg driver bare med styrke i mine timer. Man trenger ikke å trene hver dag. Fire øvelser, to dager i uken kan være nok.

Selv om hun nå har drevet med trening i seks år, og gjør suksess med treningssenteret sitt, så tror hun ikke grunnen til det er at hun er en kjent person.

- Nei, det har ikke noe å si. Jeg tror det handler mer om at jeg er et godt forbilde. Jeg er sunn og sterk, og er i god fysisk form. Jeg tror det er en fordel at jeg ikke er en som står på hjørnet og røyker, eller veier 100 kilo, sier hun.

Når det kommer til datteren, så sier Jasmin at hun har lært mye av datteren, men når det gjelder trening så er det mor som har kontrollen.

- Jeg har nok lært henne mest. Hun trener litt hos meg på treningsstudioet, og jeg har også gitt henne øvelser som hun kan gjøre hjemme.

At øvelsene man lærer på treningsstudioet nettopp kan gjøres hjemme, er noe som er viktig for Jasmin.

Her deler Jasmin sine fire beste øvelser:
Armer
Legg deg ned gulvet, som om du skulle gjort en vanlig push-up. Men istedenfor å holde armene fra hverandre, så skal man legge tommel og pekefinger sammen, slik at de danner et kvadrat. Knærne skal stå stabilt i bakken.

Mage
Legg deg på gulvet og trekk albuen mot deg motsatte kneet. Ta 3x15, og så bytter du side.

Rumpe
Still deg på knærne og ta den ene foten opp og bakover. Trekk kneet enda lenger opp, og repeter. Senere bytter du til den andre foten.

Rygg
Når det kommer til trening for rygg kan man gjøre mange av de øvelsene som er beregnet på mage. Da styrker man hele kjernemusklaturen.

En øvelse Jasmin liker er den klassiske «trekk ned» øvelsen. Rett deg opp i ryggen, og stå stabilt med bena. Hold armene som om du skulle trekke ned noe fra taket, og trekk ned og bakover. Øvelsen kan du gjøre enten med eller uten vekter.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere