RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Larsen, Håkon Mosvold (Scanpix)

- Flytoget bør redusere prisen

Sist oppdatert:
- Hvis det fortsetter å være så store forsinkelser på E6 så bør Flytoget vurdere å redusere prisen på reisen, mener Forbrukerrådet.

På grunn av vedlikeholdsarbeid stengte Oslo S mandag for all togtrafikk. Perioden varer i seks uker og titusenvis av passasjerer må nå ta buss deler av reisen.

- Ingen setter ned prisene
For passasjerer på Flytoget innebærer dette at man må ta buss til Lillestrøm før man kan gå ombord i toget.

egne nettsider anbefaler Flytoget å beregne 40 minutter ekstra i sommer - på en reise som vanligvis tar 19 minutter totalt.

Likevel er prisen for turen akkurat det samme. Det koster 170 kroner å komme seg fra Oslo til Gardermoen.

- Slik det ser ut kommer vi ikke til å sette ned prisen. Ingen andre aktører, verken NSB eller andre, har satt ned sin pris heller, sier markeds- og kommunikasjonssjef Lena Nesteby til Nettavisen.
Les mer her: Setter ikke ned prisen selv om du må ta buss

- Syns dere fremdeles det er rimelig å kreve 170 kroner, når tilbudet er så endret?

- Det er det som er prisen vår. Hva som er rimelig eller urimelig er vanskelig for oss å rette oss etter.

- Dere opplyser jo om 40 minutter ekstra reisetid?

- Det skyldes årsaker vi dessverre ikke kan gjøre noe med. Vi bidrar så godt vi kan, sier Nesteby.

- Bør gi avslag
Fagdirektør for Samferdsel i Forbrukerrådet, Anne Haabeth Rygg, mener prisen bør vurderes.

- Hvis det fortsetter å være så store forsinkelser på E6 så bør Flytoget vurdere å redusere prisen på reisen, sier hun til Nettavisen.

Hun vil se an situasjonen og påpeker at det kun har gått én dag.

- Dette avhenger av Flytogets håndtering av saken. Hvis folk opplever at det er greit å komme litt tidligere og de har et sikkert alternativ, så går det greit. Hvis det viser seg de kommende dagene at kundene får et mye dårligere produkt enn de normalt ville fått, bør det blir gitt prisavslag, mener hun.

Hun mener Jernbaneverket bør bidra.

- Vedlikeholdsarbeidene er Jernbaneverkets ansvar, og hvis Flytoget får store kostnader ved å kompensere kundene, bør Jernbaneverket bidra til å dekke dette.

Informasjonssjef for Jernbaneverket Øst, Thor Erik Skarpen, sier til Nettavisen at det ikke blir gitt noen kompensasjon til Flytoget i forbindelse med vedlikeholdsarbeidet.

Hvordan rammes du av stengningen på Oslo S? Tips oss på vaktsjef@nettavisen.no

Fikk tilbakemeldinger
Mellom 15.000 og 20.000 mennesker bruker Flytoget daglig og ikke alle er fornøyde.

- Vi har ikke fått noen klager i dag, men i går kom det noen tilbakemeldinger om at ting hadde tatt lengre tid, innrømmer Nesteby.

Full oversikt over Flytogets transportvilkår finner du her.

Forbrukerrådet har foreløpig ikke mottatt henvendelser fra passasjerer, men følger situasjonen tett.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere