RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(istockphoto.com)

- Folk blir lurt

Forbrukerrådet er lei av villedende helsekostreklame.

(SIDE2:) Forbrukerrådet har sett seg lei på at helsekostprodukter kommer med løfter som er for gode til å være sant.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Mangler dokumentasjon

- Vi krever dokumentasjon for påstandene, og har sendt brev både til bransjen og mattilsynet sier Terje Kili, fagdirektør for helse i Forbrukerrådet i en pressemelding.

Helsekostprodukter er populære. Samlet omsettes det i følge bransjens eget organ, Bransjerådet for Naturmidler, helsekost for mer enn 2,4 milliarder kroner. Felles for disse produktene er at det i markedsføringen påstås at de har gunstige helsemessige effekter.

- Samtidig kan det av og til være vanskelig å få god dokumentasjon på at produktene reelt sett har de effektene som antydes. Resultatet kan være at forbrukerne villedes og at man i håp om helsemessige gevinster kort og godt kaster penger ut av vinduet, sier Terje Kili.

Tvilsomt slankeprodukt
Forbrukerrådet har over en periode drevet en liten kartlegging av markedsføringen av ulike helsekostprodukter. De har vært i kontakt med selskapet Med-Eq AS vedrørende markedsføringen av slankeproduktet 30-days. Etter å ha mottatt noe dokumentasjon fra selskapet, er Forbrukerrådet fortsatt noe tvilende til om selskapet i tilstrekkelig grad er i stand til å dokumentere produktets gode virkning.

Forbrukerrådet har videre skrevet brev til helsekostfirmaet Life Scandinavia som i store helsiders annonser reklamerer for produktet Purely Greens. I annonsene hevdes en rekke påstander om positive effekter knyttet til bruk av produktet. I brevet ber de om å få oversendt dokumentasjonen på at produktet faktisk har de effektene som hevdes.

- Vi har på den bakgrunn sendt en henvendelse til Mattilsynet hvor vi ber om at tilsynet vurderer det vitenskapelige grunnlaget for påstander om at en ved hjelp av dette produktet for eksempel kan gå ned 1-2 størrelser i løpet av 30 dager, sier fagdirektøren

At folk lures til å kjøpe helsekostprodukter er gammel nytt for Forbrukerrådet. De ønsker på nytt å sette fokus på det de mener er villedende informasjon og reklame.

Folk har rett til å vite at disse produktene ikke har en vitenskapelig påvist virking når du skal vurdere å kjøpe dem, står det i pressemeldingen.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere