RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Marit Hommedal, NTB Pluss

- For tidlig å dømme Strilekortet

- Det er umulig å måle busstrafikken etter så få dager med gratis Nordhordlandsbro, sier direktør i HSD Buss, Frank Aadland.

- Derfor blir det helt feil å si at strilene svikter bussene basert på salget av de nye miljøkortene som er mye rimeligere, sier Aadland til iBergen.no.

Aadland tror de fleste av de reisende fremdeles har månedskort som ikke har gått ut, og at det derfor ikke er så mange som har spekulert i kortene.

- Bussjåførene melder om tilsvarende trafikk som tidligere på bussene fra Nordhordland til Bergen, men med en liten nedgang til Åsane. Det hadde vi også regnet med. Så jeg er optimist. Men tallene får vi ikke før om en måneds tid når alle har sikret seg de nye kortene, sier Aadland.

Tungvindt med nytt kort
Flere busspassasjerer iBergen.no har snakket med, klager på dårlig informasjon rundt de nye og 40 prosent rimeligere miljøkortene. For kortet kan ikke fåes på bussen, en må til et salgssted der det skal leveres bilde og en bostedsbekreftelse. Det ble en negativ erfaring for mange passasjerer som ville skaffe seg nytt kort denne uken.

- Det er fylket som har definert kravene om bostedsbekreftelse og det er for å unngå at folk fra Åsane kjøper disse kortene. Men det er selvsagt litt beklagelig at folk ikke har blitt gjort oppmerksom på fremgangsmåten for å skaffe seg nytt kort, sier Aadland.

Miljøkortet er en prøveordning som skal vare i fem måneder. Skulle dette vise seg å bli en suksess, skal ordningen også føres over til Askøy når broen her blir nedbetalt om ett år stid.

- Vil folk ha en ordning med rimeligere buss, er det viktig at de også støtter opp om tilbudet, sier direktør i HSD Buss Frank Aadland.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere