RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Helle Nilsen (Side2)

- Forbrenn 800 kcal

Sist oppdatert:
Og det bare på 30 minutter.

(SIDE2): - Jeg tror folk ønsker mer autentisk trening, gjerne med blodsmak framfor oppfunnet trening med rare navn, sier Per Christian Pedersen, gründer av treningssenteret Mudo Gym & Kampsport i Oslo.

Kjeden har 15 sentre spredt over hele landet, men flest i Oslo regionen.

- Press deg hardere
Han mener det fins mange kjedelige treningsformer som egentlig ikke gir deg særlig treningseffekt der ute og tilbyr treningen FightFit som en motvekt til disse.

Dette gjør treningen for deg, ifølge Pedersen:

- Trener hele kroppen i en 30-minutters økt.

- Både cardio og styrke i en og samme treningsøkt

- Forbrenner inntil 800 kalorier på bare 30 minutter

- Kombinerer styrketreningsapparater og boksesekker.

- Det er viktig å presse seg når man trener. Ellers uteblir treningseffekten. Det er mye lettere å presse seg med minigrupper, sier Pedersen. Han har med seg en gruppe på fire som skal være med på programmet denne ettermiddagen.

- Disse timene kjøres enten her i studio eller inne i salen, sier Pedersen. En kombinasjon av boksing og styrke i studio og i salen brukes det medisinballer for å få maksimal effekt. Bokseringen inneholder tre boksesekker og hanskene ligger klare på gulvet. Timeren som også brukes i vaskeekte boksekamper slås på og de fire begynner på hvert sitt apparat hvor de holder på i 30 sekunder før de bytter apparat. De ulike stasjonene minner litt om god gammeldags sirkeltrening eller de gamle gymtimene på skolen. De er gjennom tre ulike apparater før de alle må i ringen for å slå.

- Kom igjen nå! Kontrollerte øvelser, skriker Pedersen. Dere klarer litt til!

Han går mellom de ulike stasjonene og hjelper til der det trengs. Det er viktig at øvelsene gjøres korrekt, men hvor stor motstand du trenger på hvert apparat er helt individuelt og dette kan selvsagt justeres ut fra hvor god form du er i. Det viktigste er at intensiteten holdes oppe.

Sterk og utholdende
Øvelsene består av tre ulike øvelser for bryst, rygg og bein. Det uler i timeren og Pedersen roper igjen.

- Nå starter vi! ta i alt dere har nå. Men hold øvelsene kontrollerte. Kjenn at dere bruker kroppen.

I ringen brukes det denne gangen bare boksing, men noen ganger brukes også spark. Treningssenteret har egne kampsport klasser i taekwondo og kickboksing både for barn og voksne og Pedersen anbefaler å trene kampsport sammen med styrke for optimal effekt.

- Denne intense timen anbefaler jeg to ganger i uken også kan man trene rene kampsport timer ved siden av, foreslår han.

Han mener kampsport er en komplett treningsform fordi du både blir sterkere og mer utholdende. I tillegg trener du smidighet, koordinasjon og balanse. Også refleksene får du trent opp i tillegg til den mentale biten ved det hele.

- Det bygger selvtillit i tillegg.

Kampsport er særlig bra trening for lår, legger og setemuskulaturen. I Kickboksing trener du også skuldrene og musklene i armene og oppnår fort definerte armer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere