RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Ekornesvåg, Svein Ove (SCANPIX)

- Gjør som i Sverige

Sist oppdatert:
Ekspert ber oss se over kjølen for gode tunnelråd.

Det finnes rundt 1000 veitunneler i Norge, på riks- og fylkesveier, med en samlet lengde på over 800 km. Årlig bygges det 20-30 km nye tunneler.

Søndag kveld omkom fem personer, hvorav fire unge menn, etter en frontkollisjon og bilbrann i den 8 kilometer lange undersjøiske Eiksundtunnelen på Sunnmøre.

Les også: Fem omkom i tunnelulykke

Verdens dypeste
Eiksundtunnelen er verdens dypeste veitunnel - med en dybde på 287 meter. Det tok nesten fire år å bygge tunnelen, som ble åpnet 23. februar 2008.

- Vi føler med familie og venner og ønsker å sette større fokus på større frontkollisjoner og sikkerheten i tunneler, sier styremedlem i Nei til Frontkollisjoner, Geirr Tangstad-Holdal, til Nettavisen.

Vanskelig oppgave
Han forteller om en stri utfordring med å overbevise myndighetene om tilstrekkelige grep:

- Når det detter ned en sten, som i Hanekleivtunnelen, setter vi i gang handling med en gang. Men når det gjelder front-mot-front-ulykke, er vi ikke like raske til å reagere, mener han.

- Hvorfor er det slik?

- Jeg tror ikke vi klarer å sette oss helt inn i hva en slik ulykke innebærer og at det blir en for stor utfordringer for myndighetene.

- Hva mener du bør gjøres?

- Det bør settes opp midtrekkverk på alle strekninger hvor det er mer enn 4000 kjøretøy i døgnet – som i Sverige. Dermed vil vi redusere risikoen med en gang, påpeker

- Dårlig lyssetting
Så peker han på alt for dårlig lyssetting:

- Belysningen og sikkerheten i norske tunneler er veldig dårlig. VI burde på samme måte som når en stein faller ned i Hanekleivtunnelen, se på hva som kan gjøres.

- Hva synes du om flere fotobokser i tunneler?

- Når det gjelder frontulykker, er ikke fart mest utløsende faktor, men derimot uoppmerksomhet, illebefinnende og trøtte sjåfører, samt teknisk svikt, mer utslagsgivende.

- Er mange unge involvert?

- Sørg for nok hvile
- Ungdomsgruppen er mest representativ i utforkjøringer og ting som står utenfor, berg eller tre. Men Norge har mange tunneler, og mange flere er på vei. Det hadde vært en start å si at alle tunneler som bygges fra nå, bygges sikrere.

Ifølge Statens vegvesen bygges det 20-30 km tunneler årlig.

Hans siste råd til slutt:

- Sørg for nok hvile, og vær oppmerksom i sommertrafikken! Som regel er bilen fylt opp med familier, er det så mange som rammes.

- Tilfredsstiller sjelden kravene
Styremedlem i Brannfaglig fellesorganisasjon og eier av Skansen Consult AS som er et av Norges største rådgivningsselskap inne brann- og sikkerhet, Dag Skansen, er helt enig.

- Det kan være vanskelig ås i noe konkret om forholdet her siden vi ikke vet om de omkomne i ulykken omkom av brannen eller av krasjet. Men som et bakteppe kan vi informere om at Norske veitunneler sjelden tilfredsstiller de krav som nå er komme om sikkerhet i veitunneler (forskrift om minimum sikkerhetskrav i visse veitunneler-2007).

Han mener veidimensjoneringen i Norge er en katastrofe.

- Fins ikke rømningsveier
- Etter et omfattende arbeid med LOFAST-sambandet fra vår side kan jeg si at vi møter oppsiktsvekkende holdninger i Vegdirektoratet om hvordan de ser på disse problemstillingene. Det er absolutte krav i denne forskriften som neglisjeres fra veimyndighetenes side. Denne tunnelen er ferdigstilt i 2007 og kommer inn under denne forskriften, sier Skansen til Nettavisen.

Han fortviler over at det ikke fins rømningsveier i Norge.

- Med unntak av enkelte bytunneler, som Fløytunnelen i Bergen, fins det ikke eksplisitte rømningsveier i norske tunneler, hvilket det skal være, ifølge forskriftene.

- Slik vi tolker forskriftene, skal det være vannforsyning i alle tunneler - det holder ikke med pulverapparat, sier Skansen - som avviser at Norge er et så spesielt land at det blir for dyrt å tilpasse de krav som stilles.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere