RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
OPPGITT: Geir Pollestad (Sp) tok ikke høyde for økt elbilavgift.
OPPGITT: Geir Pollestad (Sp) tok ikke høyde for økt elbilavgift. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

- Glemte at Frp har finansministeren ...

Sist oppdatert:
Leder i næringskomiteen har akkurat bestilt ny elbil.

Regjeringen og samarbeidspartiene KrF og Venstre er enige om å holde avgiftsfordelene for elbiler uendret ut 2017.

Men deretter kan en rekke privilegier ryke.

Les også: Elbilene kan miste flere fordeler

Leder i næringskomiteen på Stortinget, Geir Pollestad, er oppgitt:

«Bestilte meg en EL-bil for å bidra i klimadugnaden og slippe avgifter. Men glemte helt av at @frp_no har finansministeren. Så avgift blir det,» tvitrer Pollestad.


- Avgiftene følger Frp

Til Nettavisen sier Pollestad at:

- Poenget mitt er bare å registrere at avgiftene kommer med Frp. 

- Hva slags bil har du bestilt?

- Jeg har bestilt en «Kia soul». Jeg angrer ikke - og var forberedt på endringer, sier Pollestad til Nettavisen - og legger til at:

- Vi er ikke ferdige med diskusjonen i Sp.

Årsavgift?

Fra og med 2018 kan nullutslippsbiler bli ilagt halv årsavgift. To år senere kan kjøretøyene måtte betale full årsavgift, framgår det av avtalen som NTB har fått tilgang til.

I tillegg åpnes det for å gi lokale myndigheter retten til å bestemme om elbiler skal slippe å betale parkeringsavgift og om de skal tilbys gratis lading.

Ser ut som samarbeidspartienehar kommet fram til en bra elbil-enighet. Men avgjørende at fossilbilene blir dyrere http://t.co/nccEsPt48P

— Kari Elisabeth Kaski(@kariekas) May 6, 2015


Ut av kollektivfeltene?

Elbilene kan også komme til å bli kastet ut av kollektivfeltene dersom lokalpolitikerne går inn for dette. I avtalen framgår det nemlig at begrensninger kan innføres dersom nullutslippsbilene er til hinder for kollektivtrafikken. Det står ingenting om når lokale myndigheter skal få denne retten, kun at «det igangsettes en prosess».

De fire partiene på borgerlig side er også enige om at det kan bli slutt på halv firmabilbeskatning av nullutslippsbiler fra 2018. Retten til å slippe bomavgift er også oppe til vurdering, men elbilene skal uansett sikres «lav sats» i bomringer, bomstasjoner og på riksveiferjer, heter det.

Les også: Bellona: - Fordelene må forsterkes

Slutt på momsfritak?

Elbiler er i dag fritatt for merverdiavgift, men det kan det også bli en slutt på etter 2017. I stedet skal en tilskuddsordning vurderes som erstatning for momsfritaket. Ordningen skal tilsvare momsen og trappes ned i takt med teknologiutviklingen.

– Det kan fastsettes et tak for støtte per bil som gradvis reduseres, men uten at det fører til store prisøkninger for noen bilmodeller. Tilskuddsordningen vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030, heter det i avtalen.

Engangsavgiften

Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020, men hva som skjer deretter er i det blå. Også dette fritaket skal vurderes i forhold til klimamålene for 2020 og 2030.

De fire partiene går også inn for å legge om engangsavgiften gradvis fra 2016. CO2-komponenten skal økes, samtidig som NOx-komponenten beholdes og økes. Ifølge avtalen skal urimelige utslag for enkeltmodeller unngås.

Regjeringen vurderer også om avgiftssystemet ytterligere bør premiere ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde.

- Grønnere retning

Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og KrF mener onsdagens avtale legger forholdene til rette for et grønt skifte også innen transportsektoren og bidrar til at målet om 40 prosent reduksjon av klimagassutslipp innen 2030 nås.

– Vi er enige om viktige prinsipper for fremtidens bilavgifter, som vil gi helt nødvendig forutsigbarhet for både forbrukere og næringslivet, sier Høyres parlamentariske nestleder Nikolai Astrup.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere