RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
FIFA: Hvilke konsekvenser får korrupsjonen som avdekkes?
FIFA: Hvilke konsekvenser får korrupsjonen som avdekkes? (Getty Images)

- Har sponsorene også betalt under bordet?

Sist oppdatert:
Hvor mange har svin på skogen i FIFA-skandalen, spør merkevareekspert.

Bak FIFA-skallet skjuler det seg en korrupt organisasjon, og de største sponsorene frykter for sitt omdømme.

FIFA-sjefen Sepp Blatter kan, utrolig nok, bli gjenvalgt fredag.

Les Stavrums kommentar: Visa og McDonalds sponser korrupsjon

Les også: Visa har gitt klar beskjed

- Har de betalt under bordet?

- Hvilke riper i lakken får hovedsponsorene ved å kobles til FIFA?

- Det er grunn til å stille spørsmål om sponsorene har betalt penger under bordet for å få kontraktene, sier merkevareekspert Trond Blindheim til Nettavisen. 

Rektor ved Campus Kristiania, Trond Blindheim.

- Hvorfor sier du det?

- Store globale merkevareleverandører overbyr gjerne hverandre for å få sponsorkontrakter ved så store idrettsarrangementer. Ut fra det vi vet om moralen i FIFA-ledelsen kan det tenkes at enkelte av dem kan kjøpes, sier han.

- Ser man en kakerlakk ...
- Hvor belastende er det for sponsorene å kobles til FIFA nå?

  Folk flest applauderer når banditter blir arrestert. Belastningen for sponsorene er at folk kan tenke som grisen da han så slakteren: «jeg har mine tvil». Ser man en kakerlakk på kjøkkengulvet nattestid, så vet man at det et hundre til bak komfyren, mener Blindheim.

- Konspirasjonsteori

Professor Bendik Samuelsen leder institutt for markedsføring ved BI.

Professor Bendik Samuelsen ved Handelshøyskolen tenker ikke i samme baner som Blindheim.

- Er det noen grunn til å anta at sponsorene har betalt under bordet?

- Neppe, det blir litt mye konspirasjonsteori, sier han til Nettavisen.

- Veldig alvorlig

- McDonald’s tar alle spørsmål om etikk og korrupsjon veldig alvorlig. Selskapet er urovekket over nyhetene fra det amerikanske justisdepartementet. Avtalene med FIFA håndteres av McDonald’s internasjonalt og de er i tett kontakt med FIFA om denne saken og følger utviklingen nøye, sier pressekontakt på hovedkontoret, Kathrine Moe, til Nettavisen.

«Med mindre FIFA gjenskaper en organisasjonskultur med tydelige etiske prosedyrer, vil vi revurdere vår sponsing. Det har de fått beskjed om,» heter det i pressemeldingen fra Visa.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere