RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
KAPRET: Dette norskeide skipet UBT Ocean ble kapret utenfor kysten av Madagaskar tidlig fredag.
KAPRET: Dette norskeide skipet UBT Ocean ble kapret utenfor kysten av Madagaskar tidlig fredag. Foto: dongfangship.com

- Her har det skjedd noe merkelig

Sist oppdatert:
Norskeid «spøkelsesskip» har ikke gitt lyd fra seg på snart to uker.

Det norskeide skipet «UBT Ocean» ble kapret utenfor kysten av Madagaskar fredag for snart to uker siden.

Det er det norske selskapet Brøvigtank som står på eiersiden, men det er driftsselskapet Nautictank i Singapore som håndterer den kritiske situasjonen.

- Vi har i grunnen ingen nyheter. Så langt har vi ikke hørt noe fra skipet, sier pressetalsmann for driftsselskapet Nautictank, Edward Ion, til Nettavisen onsdag.

- Men hva betyr dette?

- Det er umulig å si fordi verken vi eller eierne har opplevd en kapring før. Så det blir bare spekulasjoner. Men vi har en viss anelse om at det befinner seg et sted utenfor kysten av Somalia, sier han.

- Kan ha skjedd noe med fartøyet
Seniorforsker ved Norsk Utenrikspolitisk Institutt (NUPI), John K. Skogan, synes det er ufattelig at det ennå ikke er opprettet kontakt.

- Dette får meg til å lure på om det er noe særskilt som har skjedd med dette fartøyet. Det er merkelig at ingen vil gå ut med nærmere opplysninger om hvordan man forholder seg til kapringen. Det er vanskelig å tro at det ikke er opprettet noen form for kontakt. Det er jo hele poenget med kapring, sier Skogan til Nettavisen.

Skipet er om lang 900 tonn tung og 120 meter langt. Det har et mannskap på 21, som kommer fra Burma. NUPI-forskeren tror kanskje situasjonen hadde vært annerledes dersom det var et europeisk mannskap som ble holdt som gisler om bord på skipet.

- Dette er jo mannskap fra Burma, og det er jo kanskje ikke noe man bryr seg like mye om som hvis det hadde vært mannskap fra Europa. Og derfor er det kanskje lettere å holde det unna media, sier Skogan.

- Er det skjedd noe spesielt her som gjør at ingen av partene er interessert i så mye oppmerksomhet rundt dette? Det er jo enkelte fartøyer som seiler i disse farvannene som har bevæpnede vakter om bord, understreker Skogan.

- Ikke noen gunstig situasjon
Piratekspert Stig Jarle Hansen mener derimot det ikke er unikt at det tar to uker før kontakt opprettes.

- Dette kan variere. Jeg har hørt opp til tre uker til kontakt har blitt etablert, men det begynner å nærme seg grensen. Men dette er ikke noen gunstig situasjon. Jo lengre den forhandlingsfasen tar, jo vanskeligere blir det å sluttføre den. Og her har jo ikke forhandlingene startet engang, sier Hansen til Nettavisen.

Hansen er førsteamanuensis i internasjonale relasjoner ved Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås.

Hansen har snakket med Nato-styrkene som opererer i området, og fikk opplyst ulike posisjoner for hvor skipet befinner seg.

- Seiler nordover
Han mener en av teoriene til at det ennå ikke er opprettet kontakt, er fordi kaprerne har valgt å bruke en annen havn enn havnene de vanligvis bruker. Det kan i så fall skyldes interne spenninger i området der kaprere vanligvis blir rekruttert fra.

- En versjon har vært uavklarte eiendomsspørsmål på land. Den andre versjonen er at høvdingen har fått en rival, men ingenting vet vi helt sikkert. Dette kan være med på destabilisere litt, og føre til at piratene seiler lengre nordover for å unngå dette, sier Hansen.

Dermed kan det ta lengre tid for piratene å tilrettelegge for forhandlinger med eiere og de tekniske operatørene.

- Det kan også skyldes uoverensstemmelser mellom kaprerne, sier Hansen.

Skogan utelukker heller ikke uoverensstemmelser som en mulig grunn for at kaprerne ennå ikke har tatt kontakt.

- Det har jo vært skyting og slåsskamp mellom kaprere når de har vært uenige. Det har vært rapportert om flere sånne tilfeller når pengene skal fordeles, sier Skogan.

NUPI-forskeren ser ingen grunn til at piratene har bestemt seg for å beholde skipet. For det første er det for stort til å bruke som moderskip, og for det andre vil skipet bli overvåket av internasjonale styrker som bekjemper piratvirksomhet i området.

- Samarbeid med terrorister
Skogan trekker også fram et samarbeid mellom kaprere og terrorister som en mulig teori, men mener dette er svært lite sannsynlig.

- Det er jo et sånt mareritt. Hva om Al-Qaida inngår et samarbeid med pirater om å kapre et skip, seiler det inn i havnen i Singapore og lar den gå av? Men det er veldig spekulativt. Dette skipet ville ikke ha vært i stand til å komme nær nok, sier han.

- Og disse somalierne som kaprer fartøy har helt andre interesser. Skulle de kapre et fartøy og gjøre en tjeneste for terrorister, så ville det være noen som gikk etter dem for all fremtid, og da kunne de bare glemme å kapre fartøy. Så pirater og terrorister går dårlig sammen.

- Men det farlige er hvis noen lærer å bli gode nok til å kapre fartøy, og gjennomfører det ut fra helt andre forhold. Dette krever åpenbart en del ferdigheter som man ikke kan lese seg opp på i en bok, sier han.

UBT Ocean kom fra Fujairah i De forente arabiske emirater og var på vei til Dar-es-Salaam i Tanzania. Skipet seiler under Marshall Island-flagg.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere