RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

- Hjernens feil at du er feit

Dersom du ikke klarer å gå ned i vekt, så kan det være hjernens feil.

(SIDE2): Du har kanskje bestemt deg for å gå på trening, men så ender du opp med å ta en sjokolade i stedet.

Uansett hvor gode hensikter du har, så virker det som om magen noen ganger er ute etter å sabotere for oss. Forskere har nå begynt å forstå hvorfor dette skjer.

Det er som regel ikke ustoppelige mager som er årsaken, men hjernekjemien som undergraver slankekuren. Ifølge msnbc.com har forskere funnet ut at hjernen reagerer helt motsatt enn det man skulle forvente når det gjelder trening og kosthold.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Treningsreklame øker matinntak
Forskere oppdaget nylig at det å komme med en offentlig kunngjøring om å formane de overvektige til å trene mer kan ha en uheldig og uventet sideeffekt. Det kan nemlig inspirere noen til å spise mer, hevder en undersøkelse i tidsskriftet «Obesity».

For å lære mer om hvordan innholdet i kampanjene som skal få sofagrisene til å røre på seg, så samlet forskere ved universitetet i Illinois 53 universitetsstudenter og ba dem om å bedømme en rekke plakater som fremmer trening. Etter at de hadde rangert treningsplakatene, så ble studentene bedt om å evaluere noen rosiner. De ble fortalt at de kunne spise så mange de trengte for å klare og evaluere de.

Deretter gjorde forskerne det samme eksperimentet, men de byttet ut treningsplakatene med plakater som fremmet mål, som å bli med i en gruppe eller samhørighet. Igjen ble studentene bedt om å rangere noen rosiner etter å ha rangert plakatene. Studentene spiste flere rosiner etter å ha studert treningsplakatene enn ved de andre plakatene.

Les også: - Frukt gjør deg feit

Forfatteren av undersøkelsen, Delores Albaraccin, en professor i psykiatri ved universitetet mistenker at treningsplakatene simpelthen inspirerte studentene til å gjøre noe. Og ettersom mat var tilgjengelig, så ble spising den tingen de kunne gjøre.

Hun sier at dette betyr at vi må være varsomme med når og hvor vi oppmuntrer til trening. Vi burde ikke vise annonser med fordelene ved trening når man sitter foran TV-en med en pose potetgull.

- Undersøkelsen bringer nemlig på bane denne interessante muligheten at slike reklamer kan gjøre mer skade enn nytte hvis de ikke når riktig mål, sier Dr. Louis Aronne, klinisk professor i medisin og direktør i Comprehensive Weight Control Program ved New York Presbyterian Hospital og Weill Cornell Medical Center.

Mindre fornøyd med lavkalori
Ifølge forskere ved Oregon Research Institute, så kan lavkalorimerking også slå tilbake ved å få mat til å virke mer smakløs.

Unge kvinner ble bedt om å sitte i en hjerneskanner samtidig som de drakk en sjokolademilkshake. Halvparten av dem ble fortalt at den deilige drikken var en vanlig milkshake, mens den andre halvparten ble fortalt at det var en lavkaloridrikk. Sannheten var at begge gruppene fikk den samme drikken.

Mens forskerne så på lyste belønningssenteret i hjernen opp når deltakerne drakk drikken. Men hos dem som trodde de drakk lavkalorishaken, var det mye mindre aktivering. Med andre ord, ved å «vite» at shaken var en lavkaloridrikk, så tok det vekk mye av moroa med opplevelsen. Det konkluderte forskerne med i tidsskriftet «Science».

- Det er veldig interessant, når du tenker på den virksomheten i matvarebransjen som har kommet opp med lavkalorialternativer. Denne undersøkelsen viser at det kanskje ikke er så lurt med alle lavkalorialternativene ettersom mange får en mindre følelse av belønning når de spiser, og det ville føre til at disse lavkalorimatvarene er totalt ubrukelige, sier Eric Stice seniorforsker ved instituttet.

Årsaken til trøstespising
I en annen undersøkelse, publisert i «International Journal of Eating Disorders», så har Stice og hans kolleger sammenlignet hjernekjemien til de som trøstespiser, altså de som tyr til godteri, for å føle seg bedre og de som ikke spiser for å få opp humøret.

- Selvfølgelig, så lyste belønningssenteret opp da trøstespiserne følte seg nede og spise noe søtt. De i kontrollgruppen viste ingen endring når de fikk søtsaker mot dårlig humør, sier Stice.

Dr. David Heber en professor i medisin og direktør ved Center for Human Nutrition ved universitetet i California i Los Angeles mener denne undersøkelsen viser at vi er nødt til å forstå hjernekjemien bak overspising bedre. Og han hevder at inntil vi gjør det, så vil det ikke være noen hensikt i å bruke medisiner for å hjelpe noen med å gå ned i vekt.

Grunnleggeren av Weight Managment Center ved universitetet i Pittsburgh, Madelyn Fernstrom, hevder at man i mellomtiden bør være veldig bevisst på kaloriinntaket og innse at hjernen kanskje undergraver forsøk på å gå ned i vekt.

- Vi må få en bedre forståelse i den sammensatte samhandlingen mellom oppførsel og biologi og til å erkjenne at mesteparten av gangen vi spiser, så er det ikke fordi vi kjenner fysisk sult, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere