RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: FILIPPO MONTEFORTE (Afp)

- Hovmesteren var den siste til å forlate skipet

Sist oppdatert:
Mens kapteinen skal ha nektet å adlyde ordre fra Kystvakten om å vende tilbake.

Kapteinen på cruiseskipet Costa Concordia, Francesco Schettino (52), forlot skipet før alle passasjerene om bord var evakuert, noe som er straffbart.

Kapteinen har av flere passasjerer blitt omdøpt til «Kaptein feiging».

- Nektet å adlyde ordre
Nå kommer det fram i en ny lydlogg at kapteinen nektet å adlyde Kystvaktens direkte ordre om å dra tilbake til skipet for å overse evakueringen, skriver Sky News.

- Gå til baugen, klatre opp nødstigen og koordiner evakueringen, beordret Kystvakten til kapteinen som hadde forlatt skipet.

- Du må fortelle oss hvor mange mennesker, barn, kvinner og passasjerer det er, og gi oss det eksakte antallet for hver kategori, fortsatte Kystvakten.

- Hva er det du gjør? Forlater du redningsoperasjonen? Kaptein, dette er en ordre, det er meg som bestemmer her. Du har erklært at skipet skal evakueres.

- Det finnes allerede lik, sa Kystvakten til kapteinen.

- Hvor mange, spurte kapteinen.

- Det er din oppgave å opplyse meg om det. Hva er det du gjør? Ønsker du å dra hjem?

Lydloggen er hentet fra en telefonsamtale Den italienske kystvakten hadde med kapteinen på sistnevntes mobiltelefon. Det er nyhetsbyrået ANSA som har fått tak i denne lydloggen.

- Nektet å slå alarm
Videre kommer det fram at kapteinen nektet å slå alarm etter grunnstøtingen. Det var en passasjer som var den første personen til å varsle ifra om ulykken som inntraff omtrent klokken 21.45, ifølge det italienske nyhetsbyrået ANSA, som også har fått tilgang til skipets lydlogg.

Først 49 minutter etter grunnstøtingen fredag kveld valgte kapteinen å slå alarm. - Ok, la oss slå alarm, skal han ha sagt.

Mandag ble det kjent at kapteinen førte skipet altfor nære land. Årsaken skal være at han ville gi honnør til hjemstedet til skipets hovmester, Antonello Tievoli, som kommer fra øya Gilgio.

Det forteller faren til skipets hovmester.

- Han ringte meg og sa: Vi passerer klokken 21.30, sier faren Giuseppe Tievoli til The Times.

- Postet melding på Facebook
Søsteren til hovmesteren skal ha postet en melding på Facebook med følgende beskjed:

«Costa Concordia vil snart passere svært nær land. Det er en stor salutt fra min bror som skal mønstre av i Savona for å nyte litt ferie.»

Vitner skal ha sett kapteinen på land klokken 00.30, mens selve evakueringen var erklært sluttført først klokken 04.46 natt til lørdag.

- Den siste til å forlate skipet
Faren forteller at det var hovmesteren som var siste besetningsmedlem til å forlate skipet.

- Han kom hjem og spurte sin mor om å få et nytt par med bukser. Vi snakket i to minutter. Han sa at det var forferdelig, sier faren til The Times.

Seks mennesker er hittil funnet omkommet etter ulykken. Og fortsatt er 28 mennesker savnet, inkludert fire besetningsmedlemmer.

Det italienske miljødepartementet har nå slått krisealarm etter at det ble kjent at det lekker en form for væske fra skipet. Dette er mest sannsynlig olje.

Livsfarlig leteaksjon
Dykkere har gjennomført en livsfarlig leteaksjon inne i skipet for å søke etter de savnede. Men mandag måtte søket innstilles fordi skipet begynte å bevege seg. Frykten er at skipet vil skli ned fra et skjær og synke til bunns. Leteaksjonen ble gjenopptatt tirsdag.

Kapteinen er arrestert og siktet for uaktsomt drap og for å ha forlatt skipet i nød, til tross for at det fortsatt befant seg passasjerer om bord.

Det 114.500 tonn store cruiseskipet «Costa Concordia» kjørte fredag 13. januar på et skjær utenfor øya Isola del Giglio i Italia, kantret og ble liggende delvis under vann.

Det var 4229 personer om bord i skipet.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere