RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Høsten skal være hvit

Sist oppdatert:
PC-produsenten Packard Bell viste torsdag frem sine nyeste maskiner for hjemmemarkedet. I år er bærbart og hvitt høstens mote.

- Vi har veldig tro på hvitt. På flere områder viser det seg at hvitt er motefargen for fremtiden. Se eksempelvis på kjøkken, der er det hvitt som dominerer og vi følger opp dette, sa administrerende direktør Niels Bjørling i NEC Computers Norden da han viste selskapets høstkolleksjon.

Utseendet betyr alt
Packard Bell har storsatset på design i sine nye modeller. Undersøkelser viser med all tydelighet at utseendet betyr stadig mer for PC-kjøperne. Ikke minst skyldes dette at kvinner har fått større innflytelse på hva slags datamaskin som skal pryde hjemmet.

På det stasjonære markedet slipper Packard Bell to modeller i høst. iXtreme og iXtreme Duo er navnene som skal lokke til investeringer. Maskinene skiller seg radikalt ut fra de tradisjonelle ”kassene”. Egentlig er de to maskinene helt like, men Duo-varianten leveres med en ekstra boks hvor det er plass til DVD-brenner, minnekort og tilkobling for tilleggsutstyr.

Utseendet er svært tiltalende alt fra første blikk. Her er det buede, myke linjer. Maskinen er kritthvit og uskyldsren i fargen.

Bærbare kraftpakker
Selv om de stasjonære maskinene er det bærbart som står i fokus hos Packard Bell. Salget av bærbart tar fullstendig av over hele verden. I Norge har totalsalget økt med 62,7 prosent det siste året. Forklaringen er at maskinene har blitt billigere og maskinene bedre. Dagens bærbare PC-er kan fint konkurrere med stasjonære i ytelse.

Produktporteføljen til Packard Bell utgjør seks ulike modeller, fra den helt enkle maskinen til råskinnet som skal erstatte stasjonære maskiner. Trådløst nettverk er på full fart inn i maskinene og fem av de seks maskinene er forberedt for trådløs.

- Undersøkelser viser nå at det er nye brukergrupper på bærbart. Kvinnene er en stor gruppe på bærbart og 20 prosent av de nye brukerne er personer over 60 år, sier Bjørling.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere