RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Henrik Arneberg (Nettavisen)

- I går solgte vi en julegave til 89.000 kroner

Sist oppdatert:
Likevel mener butikkjeden at de har snobbet seg ned.

KARL JOHAN (Nettavisen): Julehandelen er godt i gang og vi bruker penger som aldri før. Ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) har kjøpelystne nordmenn hittil svidd av mer enn 30 milliarder kroner i desember.

- Fredag 16. desember er hittil den dagen med flest korttransaksjoner. Da dro nordmenn kortet 5,3 millioner ganger. Som regel er det menn som har juleinnspurten igjen når det gjelder gaver og handling, sier Stine Nevedal i FNO.

En av bransjene som har merket nordmenns noe lettsindige omgang med kort og kontanter er landets gullsmedforretninger.

Kølappsystem i desember
Den 135 år gamle gullsmedkjeden David Andersen har økt omsetningen i sin største butikk på Karl Johan med over 40 prosent i desember.

- Julerushet startet allerede 1. desember. De siste ukene har det vært opptil 20 minutters ventetid i butikkene og eget kølappsystem. Vi har økt totalomsetningen i butikken med 11 prosent for hele 2011, mens våre seks butikker samlet sett økte omsetningen med 30 prosent i desember, sier administrerende direktør Finn Martinsen i David-Andersen til Nettavisen.

Han tror mye av forklaringen er at kundene ser på gavene som varige investeringer.

- Mange tenker nok at diamanter varer evig. I tillegg er det jo prisutvikling på gull og diamanter. De stiger stadig i verdi, sier han.

Fra hundrelapper til millioner
Ifølge Andersen koster gavene i butikken fra 200 kroner til 1.2 millioner kroner.

- Innen klokkesegmentet selger vi mye i prisklassen 4000-5000 kroner, men har også ur som koster over millionen. Når det kommer til smykker går det mye i kjente merkevarer og rene diamantsmykker. Vi selger mye i prisklassen 20 000 – 50 000 kroner, men har de siste ukene hatt flere enkeltsalg på over 100 000 kroner. De dyreste smykkene koster 400.000 kroner, sier direktøren.

- Er kundene deres snobbete?

- Jeg tror mye av grunnen til at vi har opplevd en sterk vekst er at vi tilbyr gaver i alle prisklasser. Vi merker blant annet at en stor del av kundene våre er 20-åringer som skal handle gaver til kjæresten sin. Denne kundegruppen handler som regel for en tusenlapp eller to. Så selv om vi har mange etablerte kunder, mener jeg at vi har klart å snobbe oss ned, slik at alle føler de kan komme inn å finne noe fint, sier han.

Få på julaften
De fleste butikker holder åpent på julaften, men ifølge Andersen er det en myte at butikken rennes ned av mannfolk som kjøper eksklusive smykker i siste liten.

- Det var muligens slik tidligere. Nå merker vi et rush fram til 22. desember, mens det roer seg betraktelig ned på lille julaften og julaften.

- Så hva den hittil dyreste gaven dere har solgt i desember?

- I forrige uke solgte vi et armbånd til 130.000 kroner. Ellers går det mye i eksklusive klokker.

- Og kona, hva gir du henne til jul?

- Jeg må nok innrømme at jeg har fått en kresen kone i forbindelse med jobben min. Du skal ikke se bort i fra at det havner noen diamanter under juletreet i år, sier Martinsen.

Har du tips til spennende julesaker, helt spesielle julegaver eller en morsom julegavehistorie? Kontakt oss her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere