RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Foto: Side2)

- Ikke bare rennende fett

Sist oppdatert:
Atkins-dietten har fått nye klær.

(SIDE2): Eller i hvert fall nytt fokus. Med den nye boka «Den nye Atkins-dietten» prøver forfatterne å overbevise hvermannsen om at Atkins ikke bare er egg og bacon og dryppende fett. Det er også masse grønnsaker, bare du spiser de riktig typene.

Ikke bare bacon
Selv om indremedisineren Robert Atkins ikke lever lenger så videreføres hans kosthold av mange svorne tilhengere og de to legene Eric C. Westman og Stephen D. Phinney, samt forsker Jeff S. Volek har nå skrevet en ny bok som på norsk heter «Den nye Atkins-dietten»

Her har de tatt hensyn til den aller nyeste forskningen og boka skal ifølge forlaget være mer vitenskapelig forankret og i tillegg vise at Atkins ikke bare er bacon og fett.

- Forskjellen er at den nye boka fokuserer mer på grønnsaker. Men de skal være stivelsesfrie, sier ernæringsterapeut Jens Veiersted til Side2.

Det betyr grønnsaker som vokser over jorden og alt som er grønt, sier han.

- Ellers er lavkarbokostholdet stort sett det samme, med enkelte små korrigeringer i lys av ny forskning, sier han.

Allikevel skal du ikke ha i deg mye karbohydrater i begynnelsen av en Atkins-diett. Kun 20 gram per. dag i begynnelsen for så å øke mengden.

- Alt dreier seg om insulin og går du over til et lavkarbokosthold så vil du raskt merke at smerter i kroppen blir borte, mener terapeuten. Han hevder insulinnivået påvirker hormonene i kroppen og gir både smerter og betennelser.

Fordøyelsesproblemer borte
- Gluten er også koblet til autoimmune sykdommer, hevder han. Det betyr sykdommer som svekker immunforsvaret ditt.

Terapeuten har flere eksempler på emnnesker som har kommet til han med både magesmerter og lite energi før de har lagt om kostholdet.

- Etter at de har begynt med et lavkarbokosthold så har både sukkersug, fordøyelsesproblemer og lite energi vært en saga blott.

- Men, det er ikke lett å spise lavkarbo i hverdagen når man er på farten?

- Utvalget er dessverre ganske dårlig på denne fronten. Men det fins råd. For det første er det viktig å spise en solid frokost slik at man er mett lenge, sier han. Må du allikevel raske med deg noe så ta en pølse, uten brød og lompe, et kyllinglår eller rekesalat rett fra boksen.

Han påpeker at alternativene ikke er optimale, men må du spise mens du er på farten så er dette ikke verstinger.

- Alarmerende
Noe av det verste rådet han hører er at man skal spise lite og ofte. Hvis du starter frokosten med noe som ikke forstyrrer insulinnivået. Hva er da vitsen med å spise lite og ofte for å holde det stabilt da?

Selv om han selv alltid har vært frisk og også før han la om til lavkarbokosthold påpeker han at flere får diabetes og at diabetes pasientene som før var 70 og 80 år nå ses helt ned i ungdomsskolealder.

- Det er alarmerende og folk må begynne å skjønne hva stabilt blodsukker har å gi. Han understreker også at det er viktig å ikke bli fanatisk og unner seg en sjokoladebit i ny og ne.

Terapeuten fortærer gjerne over en liter kremfløte i uka, men melk holder han seg langt unna.

- Melk er ikke bra for noen, mener han.

I den nye boka finner du blant annet tips om hvordan du kan spise lavkarbo i farta. Her er noen tips fra forfatterne:

Burger King: Alle burgere og whoppere - uten brød

McDonalds: Burgere og cheeseburger uten brødet. Cæsar salat med eller uten grillet kylling.

Subway: Alle bagetter kan bestilles som salat (kast eventuelle krutonger) blant annet kalkunbryst og roastbiff.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere