RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Tilbudene i butikkhyllene er sjelden de beste, viser ny rapport.
Tilbudene i butikkhyllene er sjelden de beste, viser ny rapport. (Mobilen.no)

- Ikke hør på mobilselgeren

Sist oppdatert:
Folk forlater butikken med splitter ny mobil og et alt for dyrt abonnement.

[Mobilen.no]: SIFO-forsker Alexander Schjøll sparket i gang debatt på årets Gulltasten med utgangspunkt i rapporten "Bundet til mobilmasten".

I rapporten fremgår det blant annet at Telenor og NetCom har et fortrinn i markedet ved at de er er godt representert i når det gjelder salg av mobiler med binding, samt at mindre aktører stenges ute.

2,4 millioner solgte mobiler
I 2009 ble det solgt hele 2,4 millioner mobiltelefoner i Norge. Ifølge SIFO-rapporten ble 46 prosent av dem solgt i butikk, og der et det primært våre to største operatører som er representert.

- Når man kjøper ny mobil i en vanlig butikk blir man ofte anbefalt et dyrere abonnement. Det er ikke nødvendigvis lurt å høre på selgeren, sier SIFO-forsker Schjøll.

Videre kommer det frem i rapporten at nesten halvparten av mobilene som selges i norske nettbutikker har operatørlås, altså at du kun kan bruke mobilen med et abonnement fra operatøren den er låst til - hovedsaklig Telenor og Netcom.

Pluss og minus
SIFO-rapporten peker på at de to største operatørene har en overveldende posisjon i det norske markedet på grunn av "bundling" - det vil si salg av telefon og abonnement sammen -, samt eierskap i flere ledd i verdikjeden. Samtidig er ikke dette bare negativt, sett fra et forbrukersynspunkt.

- Det er de mest avanserte mobilene som blir subsidiert. Dette stimulerer til bruk av ny teknologi. Det er mer "bundling" i andre land enn Norge, så situasjonen er egentlig ikke så alvorlig. De prisbevisste ordner alt på egenhånd - på nett, sier Schjøll.



Kjør debatt!
SIFO-forskeren deltok videre i debatten sammen med Philipp Straumsheim i Expert, André Seielstad i LG og One Call-sjef Øistein Eriksen. Ordstyrer var Torgeir Waterhouse i IKT Norge.

Tema for debatten var punktene i SIFO-rapporten, og særlig salg av subsidierte telefoner - fortrinnsvis med abonnement fra Telenor eller NetCom.

- Mange kunder ønsker å møte en selger og få gode råd når de skal kjøpe ny mobil, og det får de hos oss, sier Straumsheim i Expert.

One Call-sjef Eriksen er derimot ikke enig i at rådene nødvendigvis er så gode.

 - For 15 år siden var det en god idé å bundle. Da kostet både telefonene og abonnementene mye mer enn nå. I dag er en god del av mobilbrukerne veldig opplyste, men samtidig blir veldig mange villedet i butikk. De store kjedene har vennt seg til å tjene store summer på dette, sier han.

Men bør alle mobiler selges med enten Telenor eller NetCom-abonnement?

- Det er en grunn til at vi kun tilbyr to operatører. Kundene vil ha det enkelt og selgerne må læres opp. Men man kan også kjøpe telefon uten abonnement hos oss. Vi har et vell av leverandører, men en operatør vi ikke har møtt er One Call, sier Straumsheim i Expert til One Call-sjef Eriksen.

- Vi er i dag kun på nett, men vi vurderer også Expert og andre kanaler. Det vi ikke er sikre på er om dere klarer å ta vare på kunden! svarer han, til humring fra salen.

Ordstyrer Waterhouse påpekte at nordmenn har blant de aller laveste mobilkostnadene i Europa for øyeblikket.

- OECD mener vi har de laveste ringeprisene, men vi vet ingenting om håndsett. Norge er ikke verst, men heller ikke best på dette feltet, sier Schjøll i SIFO.


Stenges ute fra butikkene
Debatten dreide så i retning av at små produsenter og operatører stenges ute fra butikkene.

Straumheim i Expert visert til SIFO-rapporten som sier at det ble solgt 2,4 millioner mobiltelefoner i Norge i 2009, og hevder at antallet er høyt.

- Folk kjøper ofte ny mobil - gi forbrukerne valget! Jeg er trygg på at LGs produkter vil fighte med de andre, proklamerer Seielstad i LG.

Se alle festbildene fra Gulltasten 2010

Er forbrukerne interessert nok?
At operatører, produsenter, leverandører og butikker er interessert i dette som har med bundling og operatørlås er én ting, men hva mener forbrukerne om måten de kjøper mobiler på?

- Med to og en halv millioner solgte mobiler i året er det klart at det er få produkter det er større interesse om, hevder Seielstad i LG.

Straumsheim sier at folk er veldig tekno-interesserte i Norge, og viser blant annet til at man reiser til USA for å kjøpe iPad før den er lansert i Norge, samt at mobilbrukerne blir stadig yngre.

Eriksen i One Call sier imidlertid at bak bildet av Norge som verdens rikeste land er det mange som ikke egentlig har råd til å kjøpe de nyeste og flotteste mobiltelefonene, og at de sånn sett lar seg lure at subsidieringsordningen.

Han tror at den første el-kjeden som slipper til mindre operatører har mye å tjene på det.

Nytt abonnement? - Sjekk abonnementskalkulatoren Ringepriser

Ny mobil? - Finn den billigste prisen med Prissøk

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere