RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Splash News (Splash News)

- Ikke ras ned i vekt

Sist oppdatert:
Ikke følg kjendisene etter fødselen. Her er tipsene til hvordan du kan gå ned på en sunn måte.

(SIDE2:) - For nybakte mødre er det ikke anbefalt å følge i kjendisenes fotspor med å slanke seg fort etter fødselen. Det er fordi noen av de ekstra kiloene etter svangerskapet er vekt kroppen har lagt seg opp som reserver for å ha noe å gå på når den produserer melk og næring til barnet, sier ernæringsfysiolog Kari H. Bugge ved Grete Roede.

De får ofte henvendelser fra mødre som vil bli kvitt vekt etter fødselen, og har egne kurs for dette.

- Noen kommer på kurs med babyen. Vi er opptatt av å ha et slikt tilbud fordi vi vet at mange sliter med kiloene etter svangerskapet, og vi ønsker at man skal gå ned på en sunn og god måte. Når man innarbeider gode vaner, kan barnet også ha glede av det.

Venter på fru Beckham
Stadig vekk skrives det om hvor kjapt stjernekvinnene kommer tilbake i form etter fødselen. Sist ut var Orlando Blooms samboer Miranda Kerr. Supermodellen var tilbake på catwalken få måneder etter fødselen, og det ble klappet da hun viste badetøy for David Jones i Sydney. Nå skrives det også mye om Victoria Beckham. Hun ble mor i begynnelsen av juli og er ennå ikke fotografert etter fødselen. Resten av familien nyter sommeren på stranden i Malibu, men britiske aviser skriver at fru Bechkham holder seg innendørs nettopp for at hun om kort tid skal vise at hun kan komme raskt i form etter fødselen.

Bugge understreker at det er viktig og ikke se eller høre på kjendisene, og hvordan de raser ned i vekt.

- De gjør mye rart, og det er ikke sunt. Tips på nettet går ofte ut på strenge kurer og lite mat. Men under ammingen er det viktig å spise både sunt og variert, og ikke minst nok mat. Spiser du for lite til måltidene blir det gjerne mer småspising og ofte da mer usunn mat. Er det daglige kostholder sunt og godt, er det likevel rom for å unne seg litt kaffe og kaker på barseltreff, sier Bugge.

Tiden varierer
Ernæringsfysiologen mener det ikke går an å gi noe tidsperspektiv på hvor raskt man kan komme tilbake til ønskelig vekt etter fødselen.

- Det er naturlig å gå ned i vekt når man ammer, men man har lite kunnskap om hvor fort eller hvor mye det er naturlig å gå ned - det er forskjellig fra kvinne til kvinne. Det som er viktig er at man i den første perioden med amming bør legge opp til en forsiktig vektreduksjon. Dette både med tanke på at man skal få i seg nok næringsstoffer i maten slik at man selv får det man trenger, og også barnet, sier Bugge og legger til:

- En annen ting å tenke på er at miljøgifter som er lagret i mors fettvev vil frigjøres i blodbanen når hun taper fettvev, og det er en viss fare for at dette kan komme over i morsmelken. Jo mindre babyen er, jo mer uheldig vil det være. Vi anbefaler gjerne at man avventer den aktive slankingen til barnet ikke lenger fullammes.

Bugge mener at dersom du har mange kilo for mye kan den tiden du har hjemme være et godt tidspunkt å innarbeide sunne matvaner og jobbe med moderat vektreduksjon.

- Det å begynne på kurs for å få hjelp til et sunt og variert kosthold også når du ammer gir god helsegevinst. Kvinner som bare har noen få kilo ekstra etter svangerskapet kan se an om ammingen gir utslag på vekten. Hvis ikke kan man gjøre mer aktive tiltak når barnet etter hvert begynner med fast føde.

Bugge understreker at alle ammende, uavhengig av vekt, bør være opptatt av å spise sunt og ikke minst komme seg ut og være i aktivitet.

(Artikkelen fortsetter nedenfor bildet)

Her er noen generelle tips fra Grete Roede:

- Selv om du ønsker å passe vekten, er det aller viktigste at barnet ditt får nok energi og næringsstoffer til å vokse og utvikle seg. Under svangerskapet øker energibehovet med omkring 200-300 kcal per dag, noe som svarer til en brødskive med pålegg og et glass melk. For mange går dette imidlertid opp i opp med at man reduserer den fysiske aktiviteten utover i svangerskapet. Når du ammer, antar man at omkring 500 kcal daglig går med til melkeproduksjonen. Dette dekkes inn gjennom en kombinasjon av tæring på fettreservene og et økt inntak. Ønsker du å gå ned i vekt mens du ammer, bør du altså ta høyde for et økt energibehov.

-Såkalte «tomme kalorier», som vi blant annet finner i kaker, kjeks, godteri, brus og snacks bør du begrense.

-Begynn med frokost for å få kroppen i gang, spis lunsj og gjerne et mellommåltid før middagen og unn deg et lite kveldsmåltid.

-Melk og melkeprodukter er en viktig og god kilde til kalsium, men velg de magre variantene.

-Når du er gravid eller ammer har du et økt behov for vitamin D. Fordi det er få kilder til dette vitaminet, anbefales det å ta tran og å bruke ekstra lett lettmelk, i tillegg til å spise fisk både som pålegg og til middag.

-For å få nok jern, bør du velge grovt brød og kornvarer, havregryn, rent kjøtt og leverpostei.

- Spis mye frukt og grønnsaker.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere