RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Getty Images)

- Ingen utnytter alt i PS3

Sist oppdatert:
Playstation 3 er verdens sterkeste spillmaskin, men ingen bruker dens fulle potensial, hevder utvikler.

(Spill): Tilbake i 2006 uttalte daværende studiosjef for Sony Playstation, Phil Harrison, at ingen vil noensinne klare å utnytte det fulle potensialet i Playstation 3. Den gang mente Harrison at utviklere brukte omtrent halvparten av maskinkraften.

- Systemets muligheter vil endre seg ettersom systemprogramvaren konstant oppdateres via internett. Utviklere vil stadig lære seg nye metoder for best å utnytte maskinens prosessorer, forklarte Harrison til MTV.

I dag kan det se ut til at den tidligere studiosjefens spådommer holder stikk. I et intervju med en utvikler av et kommende spill til PS3 og Xbox 360 uttaler utvikleren at ingen utnytter maskinkraften fullt ut.

- Jeg tror ikke vi vil bruke det fulle potensialet i PS3-en. Ingen andre utviklere har gjort det så langt. Det er ny teknologi og en annen struktur enn vi er vant til å jobbe med, sier personen til en ansatt i nettbutikken Gpriceshop.

Vi vet ikke hvilken utvikler det er snakk om og heller ikke hvilket spill han jobber med. Forfatteren av artikkelen er angivelig underlagt en taushetspliktsavtale. På en annen side er det ikke revolusjonerende informasjon han kommer med.

Ikke bedre enn «Killzone 2»?

Det tok utviklerne ti år før de klarte å utnytte så mye som mulig av kraften i Playstation 2, en vesentlig enklere og mer oversiktlig konsoll en PS3. «God of War 2» er ofte brukt som eksempel på hvor langt en kunne komme på den maskinen. Hvordan skulle da utviklere klare å frariste Playstation 3 alle sine hemmeligheter på under tre år?

Det er likevel blitt spekulert i om det digitale mesterverket «Killzone 2» er så bra som vi kan forvente det på Playstation 3. Grafikken i spillet er spektakulær og spillverdenen rundt deg føles levende og dynamisk. Fotorealistisk er det ikke, men det er antakelig så bra vi får det - per i dag. Men hva med i fremtiden?

«Killzone 2» bruker fire og en halv av konsollens seks kjerner i prosessorene, skriver Techradar, og det er en bragd bare det. Men det er samtidig innlysende at utviklerne fremdeles har mer maskinkraft å gå på. I tillegg kommer smartere måter å programmere på, triks og knep som spillstudioene ennå ikke har fått låst ned i verktøykassa. Mang en utvikler har uttalt at PS3 er en utfordring å programmere til, men med tiden vil også denne konsollen åpenbare sitt innerste arkanum.

Spillbarhet er viktigst

Grafikk er en ting, men et enda viktigere aspekt er spillbarhet. PC-verdenen er allerede tre grafikkort forbi GPU-en Nvidia RSX Reality Synthesize som sitter i PS3-en, så mens hjernen lærer seg nye triks kan det hende grafikkortet blir en flaskehals i utviklingen av kommende spill.

Da er det en fordel at uansett hvor god grafikken er, stiller den alltid bak spillbarheten. Det er strengt tatt en misforståelse å måle potensialet i en spillkonsoll etter grafikkmulighetene.

Prosessoren får først den virkelige utfordringen når utviklerne lager en stor, levende verden i et såkalt sandkassespill hvor du fritt kan utforske omgivelsene med en verdenen som eldes rundt deg. Hvor skader og slitasje for alltid blir en del av verdenen, døde kropper forsvinner ikke av seg selv, alt kan ødelegges og alt kan fikses, bruddstykker fra ødelagte hus blir en del av verdenen og hvor menneskene lever et liv uavhengig om du spiller eller ikke.

På forsiden av Spillmagasinet finner du flere saker om spill.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere