RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Elisabeth Aspaker Tollvesenet
Elisabeth Aspaker Tollvesenet Foto: Wikimedia/Scanpix, Knut Fjeldstad (Nettavisen)

- Jeg blir deprimert

Sist oppdatert:
Stortingspolitiker er sjokkert over at man fortsatt bare kan kjøre fra Tollvesenet ved grensa.

– Det er innlysende at det skader Tollvesenets autoritet når smuglere nærmest kan peke nese til dem og kjøre forbi, sier Høyres stortingsrepresentant Elisabeth Aspaker etter å ha hørt om de unge mennene på 18 og 19 år som stakk av fra tollkontrollen på Ørje for så å bli stoppet av politiet først flere timer senere.

Les: – Vi kjøpte inn ølet til russefeiringen

I dag har Tollvesenet ingen muligheter til å tvinge biler til å stoppe ved kontroll.

– Etter loven plikter man å stoppe ved kontroll, og det er straffbart ikke å stoppe for Tollvesenet, men det hender at noen stikker av. Da må vi kontakte politiet (...) Det skjer av og til og vi har sett en økende tendens til at folk stikker, og når det er sagt så har Tollvesenet bedt om utrykningsmulighet, sier seksjonsleder Gro Lene Gundelsby ved Ørje tollkontor til Nettavisen.

Mandag måtte hennes kontrollører altså igjen se på at en bilist ikke fulgte kontrollørenes anvisning om å stoppe, men forsvant videre innover i Norge.

Fem år
I 2006 ble muligheten for å utstyre Tollvesenet med blålys utredet. Bakgrunnen var å gi Tollvesenet bedre muligheter til å stoppe mulige smuglere. Men 5 år senere har det tydeligvis skjedd lite på området. Fremdeles kan smuglerne velge å gi gass når kontrollørene vinker dem inn.

Elisabeth Aspakers spørsmål til finansministeren i 2006

«Tollvesenet har en krevende arbeidssituasjon. Av hensyn til trafikksikkerhet og effektiv tjenesteutøvelse, er det kommet forslag om at Tollvesenets biler skal gis utrykningsstatus og utstyres med blålys. Saken har vært behandlet i en arbeidsgruppe som fremla rapport våren 2006, men saken er unntatt offentlighet. Vil statsråden ta initiativ til at hele eller deler av denne rapporten kan gjøres offentlig slik at viktig grunnlagsmateriale kommer på bordet og at spørsmålet om blålys kan bli behandlet på egnet måte?

Begrunnelse:

Tollvesenet har ansvar for den lange grenselinjen fra Svinesund til Storskog med anslagsvis 65 kryssende større og mindre veier. Det er viktig at forholdene legges til rette slik at etaten kan utføre sine oppgaver så effektivt som mulig. Tollkontroll skjer som kjent ved hjelp av stasjonære stopposter eller ved mobile patruljer. Utviklingen viser imidlertid at selv småsmuglere ofte bruker rekognoseringsbiler som sendes foran for å sjekke om det er tollkontroll. I kampen mot smugling er derfor effekten av tradisjonelle stopposter kraftig redusert. Alternativet er da mest mulig effektive mobile kontrollenheter. Disse må da settes i stand til å kunne operere på en trafikksikkerhetsmessig forsvarlig måte og med en type signalgiving som publikum er vant til å forholde seg til fra andre offentlige etater. Spørsmålet om tollvesenet skal få anledning til å bruke blålys er vurdert av en arbeidsgruppe som avsluttet sitt arbeid i april i år. Arbeidsgruppens vurderinger og konklusjoner er unntatt offentlighet og jeg tillater meg derfor å etterlyse hva som videre skjer i denne saken. Av hensyn til den offentlige interesse saken faktisk har, bør Finansministeren snarest legge til rette for at hele eller deler av rapporten gjøres offentlig tilgjengelig.»

Du kan lese svaret fra Kristin Halvorsen her.

– Det er deprimerende at når Tollvesenet så tydelig melder fra at her sniker det seg garva kriminelle forbi med store mengder narkotika, så gjøres det ingenting. Det er en fallitterklæring at man ikke har utredet dette skikkelig. Man trenger et bedre samarbeid mellom politi og Tollvesenet, sier Aspaker.

Stortingsrepresentanten konstaterer at politiet ikke har ressurser nok til å være over alt, og når Tollvesenet trenger hjelp er det ikke alltid politiet kan være på plass med en gang. Når Tollvesenet ikke har myndighet til selv å stoppe dem, oppstår smutthull som smuglere kan utnytte, og Aspaker påpeker at kriminelle er flinke til å finne smutthull som kan utnyttes.

– Skal ikke måtte mase
– Det som er innlysende at det er skadelig for Tollvesenets autoritet når smuglere opplever at de har fri passasje selv om de driver med kriminell virksomhet. Det er det fortvilende at smuglere nærmest kan peke nese til dem og bare kjøre forbi. Det er helt uholdbart.

Det som opprører Aspaker enda mer er at saken ikke har kommet lenger siden hun etterlyste fortgang i november 2006.

– Jeg blir deprimert når ikke engang Stortinget når fram. Her tar vi opp et stort og alvorlig samfunnsproblem. Da må vi forvente å bli tatt alvorlig.

– Har du gjort noe med saken etter at du stilte spørsmålet i Stortinget?

– Nei, og jeg burde ha etterlyst saken, men det skulle være helt unødvendig. Når myndighetene blir gjort oppmerksom på slike problemstillinger så bør de klare å bringe saken til en fornuftig slutt uten at Stortinget skal måtte mase, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere