RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Privat

- Jeg har aldri vært borti lignende, og jeg har vært 17 år i bransjen

Les om den utrolige svindelen her.
Sist oppdatert:

Bergensmannen Bjørn Bratlie ble utsatt for en utspekulert, men skremmende enkel svindel i nyttårshelgen, skriver Bergensavisen.

To ukjente menn lyktes med å kjøpe en Mercedes til 330.000 kroner – bare ved å si navnet hans og vise frem et falskt visakort.

To av tre bilselgere luktet lunten, og slo alarm da skurkene kom for å se på bil.

Men den tredje, en av byens mest profilerte og erfarne selgere, gikk på limpinnen.

Bratlie er ikke imponert.

Brukte personnummeret
Svindelofferet har fått kartlagt hvordan det hele sannsynligvis foregikk.

– En eller annen har fått tak i personnummeret mitt, uvisst hvordan. Deretter har de ringt til Netcom, utgitt seg for å være meg, og fått sperret nummeret mitt, slik at det skulle bli vanskelig å få tak i meg, begynner Bratlie.

– Deretter har de søkt om lån på nettet i Santander consumer bank. Dermed har de fått godkjent en kreditt i mitt navn, som de da tok med seg til tre ulike bilforhandlere.

De to første fattet mistanke overfor de potensielle bilkjøperne og det forfalskede visakortet.

– Kortet er komisk, rett og slett. Navnet mitt er skrevet med tusj med store, svarte blokkbokstaver. Det ser ut som det er skrevet rett oppå kortet, sier Bratlie.

Likevel bet en av de tre bilforhandlerne på.

– Det er uproft, mener Bratlie.

– Når en kjøper har fått et slikt lånebevis, skal bilforhandleren sjekke ID, fylle inn info og sende inn til banken. Så skal banken godkjenne dette og sende tilbake, sier Bratlie, som mener både bank og bilselger sviktet.

– Jeg har hatt god hjelp fra Santander. De legger seg langflate. Men selgeren sier han ikke kan se han har gjort noe galt, og dessuten får han uansett pengene fra salget av banken, sier Bratlie.

Selgeren: - En forferdelig kjedelig sak
Det var Endre Johnsen i Bergen bilcenter som solgte bilen. Han synes saken er fryktelig lei.

– Det er bare tapere her. Dette er svineri og svindel fra ende til annen. Situasjonen er virkelig ubehagelig, men mitt ubehag er selvsagt ingenting sammenlignet med hvordan det er for Bratlie, sier Johnsen til BA.no.

Han påpeker at han fulgte alle vanlige prosedyrer da de to mennene kom for å kjøpe bilen.

– De kom inn med godkjent finansiering. Kjøperen hadde legitimasjon, med bilde med av ham på.

– Burde du ikke sett at det var falskt?

– Der og da var det ingen som reagerte, men sett i ettertid blir jo dette selvsagt en forferdelig kjedelig sak.

Johnsen sier han har sagt fra seg fortjenesten fra bilsalget, slik at banken ikke blir sittende igjen med hele tapet. Han vil likevel ikke si hvor mye penger han får for bilen.

Tror de blir tatt
Fagkonsulent Olaf Lockert er svindeljeger hos Santander. Han bekrefter Bratlies historie.

– Dette er et klassisk identitetstyveri, sier Lockert.

– Hvem har sviktet her?

– Jeg kan si mye om dette ID-kortet, men jeg skal ikke kritisere noen. Jeg vil ikke dele ut skyld. Vi må bare prøve å finne ut hvem som har gjort dette.

– Denne svindelen virker ganske enkel?

– Det skal ikke være enkelt, men alle systemer kan omgås. Noen er frekkere enn andre. Jeg må understreke at kunden er blitt misbrukt her, og han sitter ikke igjen med noe tap. Banken blir sittende med tapet.

Lockert sier han er ganske sikker på å finne ut hvem som står bak lureriet – uten at han vil utdype dette.

– Denne typen svindel skjer i perioder, kan man si. Vi har ikke noe stort problem med det. Bank i bordet.

– Aldri hørt om lignende
– Jeg har aldri vært borti lignende, og jeg har vært 17 år i bransjen, sier Anita Sørvik, daglig leder hos Møller bil Drotningsvik.

Der ville gjerne skurkene kjøpe en flett ny VW Tiguan til 450.000 kroner, men Sørviks selger stusset – og slo alarm.

– Jeg må bare skryte av ham. Han ble mistenksom, søkte opp Bratlie på nettet, og fant ut at det neppe var han som var og så på bil. Jeg er stolt over selgeren, sier Sørvik.

– Hva vil du si om selgeren som lot seg lure?

– Det vil jeg ikke kommentere.

Sendte brev
Selger Endre Johnsen sier at heller ikke han har opplevd maken til svindel gjennom sine år i bransjen. Han synes i tillegg at skurkene fikk en for enkel jobb.

Derfor sendte han i går brev til justisminister Grete Faremo med forslag om å stramme inn reglene.

Brevet kan du lese her (PDF)

– Vi mener at man bør bruke Bank-ID eller passkontroll ved underskriving av gjeldsbrev, sier Johnsen.

Ble tauet
Bratlie har nå sperret det som sperres kan. Han har kontaktet kredittselskaper og sørget for at han, eller rettere sagt svindlerne, ikke kan ta opp flere lån. Bratlie frykter at svindlerne kan slå til på nytt, nå som de har personnummeret hans.

– Det rareste i det hele, er at bilen faktisk ble tauet inn. Den hadde stått feilparkert i sentrum. Men da politiet fikk melding om det, hadde svindlerne allerede vært og hentet ut bilen. De var frekke nok til dét.

Les flere saker fra Bergensavisen her.

LES FLERE SAKER:

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vi vil helst at du er med på diskusjonen under fullt navn, men aksepterer at det kan finnes gode grunner for å være anonym. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere