RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Tor Inge Vethe har kjøpt en barnevogn hos Babyland som han fikk utrolig mye problemer med. Til slutt sviktet bremsene, og vognen har blitt stående i boden. - Jeg har ikke samvittighet til å gi eller selge vognen videre til noen andre, sier han.
Tor Inge Vethe har kjøpt en barnevogn hos Babyland som han fikk utrolig mye problemer med. Til slutt sviktet bremsene, og vognen har blitt stående i boden. - Jeg har ikke samvittighet til å gi eller selge vognen videre til noen andre, sier han. Foto: Magne Turøy (Bergensavisen)

- Jeg skjønner ikke at de har samvittighet til å selge disse vognene

Etter mange problemer med vognen, røk plutselig bremsene og sønnen rullet av gårde. Tor Inge Vethe vil advare andre mot butikken Babyland.

Bergensavisen: – Jeg skjønner ikke at de har samvittighet til å selge disse vognene, jeg føler meg lurt, sier småbarnspappa Tor Inge Vethe.

Høsten 2012 kjøpte han en Duo Prestige barnevogn på butikken Babyland på Sletten senter, ved daglig leder Ove Hansen. Det ble begynnelsen på en lang rekke med trøbbel, krangling og reparasjoner.

– Det ble de dummeste tusenlappene jeg noen gang har brukt, sier Vethe.

Stadige reparasjoner

BA har snakket med flere personer som har kjøpt barnevogn og barneutstyr fra det polskproduserte merket Duo på butikken Babyland.

Butikken holder nå til i Sandviken og sentrum, men har tidligere vært lokalisert på både Sletten, Drotningsvik og Åsane. Butikken har vært registrert under foretaksnavnet Babyland Limited, men er nå registrert som selskapet Mambo Import AS.

Slik er bremsemekanismen.

Flere av de BA har vært i kontakt med frykter for sikkerheten til sine barn i utstyret de har kjøpt hos butikken.

Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet i Hordaland har også fått flere henvendelser og klager på selskapet i år og i fjor.

Klagene går på løse hjul, vogner som trekker skeivt, og at ryggen på sittedelen faller sammen.

Kundene opplever villighet til å reparere, men etter gjentatte forsøk ønsker de å heve kjøpet. Da blir det vanskelig.

– Vi skulle i bryllup og hadde dårlig tid. Derfor ble det et hastekjøp. Allerede før vi skulle ut av butikken merket vi problemer med vognen. Den trillet skjevt og minst ti ganger var vi inne for å rette på feil, uten at det ble bedre, forteller Vethe til Bergensavisen.

Tålte ikke slaps

Han fikk beskjed om at vognen var perfekt for norske forhold.

– Bremsene på understellet tålte ikke slaps. En dag vi hadde med oss sønnen vår nede ved gangfeltet ved bybanen på Sletten røk bremsene, og gutten vår rullet av gårde. Det var ekkelt, tenk om vognen hadde rullet ut i sporet, grøsser Vethe.

Han tok ikke sjansen på å bruke vognen igjen, og ville refundere kjøpet.

– Da ble tonen plutselig aggressiv, og jeg kom ingen vei, forteller småbarnsfaren.

Han tok kontakt med Forbrukerrådet, som ga han medhold til å få refundert pengene i Forbrukertvistnemden.

– Da var butikken på Sletten lagt ned, og jeg var sjanseløs. Det hjalp ikke at selskapet startet opp igjen i samme navn kort tid etter, fortviler kjøperen.

– Det er utrolig at de har samvittighet til det.

Nå ønsker han å advare andre mot Babyland.

– Hadde jeg bare googlet selskapet først, hadde jeg aldri kjøpt vognen. Jeg er flau over hvor lurt jeg har blitt, sier han som for tiden skriver masteroppgave i matematikk.

– Utrolig svak vogn

En av dem som har tatt kontakt med BA er småbarnsmoren Sara Helen Lines.

- Det eneste jeg tør å bruke vognen til er helt flatt og tørt inne på et kjøpesenter. Jeg har ikke råd til ny, og håper å få pengene refundert, sier Sara Helen Lines.

– Jeg kjøpte en pakke med Duo-vogn og bilstol for 8.000 kroner på Babyland i Sandviken, og trodde jeg hadde gjort en god deal. Jeg reagerte på at ingen andre barnevognsbutikker fører merket Duo, men fikk bare beskjed om at det var det beste på markedet, sier Lines.

Hun reagerte med sjokk når hun oppdaget hvor løst jenten satt i bilstolen og hvor ustabil vognen var. Etter kort tid falt korgen under vognen av, og hjulene begynte å trekke mot venstre. Hun har vært innom butikken tre ganger for å rette feil, men ikke merket bedring.

– Vognen er utrolig svak, jeg tør ikke bruke den på bussen eller på grus. Jeg er redd den skal dette sammen, fortviler hun.

Lines har prøvd å heve kjøpet, uten hell. Hun er uføretrygdet og fikk penger av familien til å kjøpe vognpakken. Nå sliter hun med å få tak i en ordentlig ny vogn uten de refunderte pengene.

– Jeg har en vogn jeg egentlig ikke kan bruke, sier hun.

– Beste kvalitet

Ove Hansen, som har drevet Babyland i ulike lokaler i Bergen i over 20 år, er ikke enig i anklagene om at Duo-vognene holder en dårlig kvalitet.

– Vi fører dette merket fordi vi har veldig god erfaring med det, og dessuten god tilgang på ekstradeler ved behov for reparasjon, sier Hansen til . 

Han sier at mange av klagene han får, handler om skader som ikke har noe med konstruksjonen av vognene å gjøre.

– Det er stor forskjell på bruken til folk, og hvor flinke folk er å behandle vognen. De kan ikke bare komme inn til oss å kreve refusjon uten videre.

Han husker saken til Vethe.

– Her røk bremsene i vinterslapset. Tyder ikke det på dårlig kvalitet?

– Det var ingenting galt med vognen hans, han må ha smurt bremsevaierne dårlig. Han var inne noen ganger, men jeg mener det ikke kan regnes som reklamasjon. Jeg gir stort sett tilgodelapp, men av og til gir jeg også refusjon. I dette tilfellet satte jeg foten ned, sier Hansen.

– Men her har han også fått et vedtak om refusjon i forbrukertvistutvalget?

– Jeg er ikke enig. Men om han vil komme ned i butikken, kan vi ta en prat. Jeg lover ikke refusjon, men vi kan se på det.

– Skaff kvittering på alt

Forbrukerrådet kan bare uttale seg generelt, siden de har vært og kan bli involvert i saker med bedriften.

– Som kunde har man ikke returrett eller angrerett, den eneste retten er retten til å få noe reparert eller få ny vare om det er noe som er galt. Hvis man har prøvd å reparere samme feil to ganger, eller ulike feil tre ganger, har man rett på å få pengene tilbake, sier Pia Kleppe Marken, regiondirektør i Forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane.

– Om selskapet går konkurs, får han i praksis ikke noe igjen.

Hun sier dette fort kan skje om det stormer litt og rettes flere krav mot selskapet samtidig.

– Da kan en starte opp bedrift med samme avtalene, men man kan ikke gå her med det gamle kravet, påpeker hun.

For Vethe sin del stoppet saken opp selv om han hadde fått vedtak i forbrukertvistutvalget.

– Det er ikke alltid lett å få rett selv om man har rett, sier Kleppe Marken.

Hun råder til å ta vare på kvitteringer fra alt, også fra reparasjoner.

Les flere saker hos Bergensavisen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere